Pro-forma TESZT: Kia Proceed 1,4 T-GDI GT-line

Győr+
2019.04.03. 15:56

Gran Tourismo, Shooting Brake, Fastback. Az autóipar egyedi modelljeinek elnevezése, melyek fogalommá váltak. Utazóautó, sportkombi vagy csapott hátú kupé?! Most mindez együtt elérhető közelségbe került. Itt a Proceed.

Felnőtt
2017-ig nem gondoltam volna, hogy valaha egy nem hétköznapi Kia lesz a tesztalanyunk. Ám amikor kijött a hátsókerék-hajtású Stinger, egyértelművé vált, hogy a koreai gyártónál nem babra megy a játék. Most pedig itt egy sikeres tömegmodell, a sikeres Ceed mutációja, a Proceed. Eddig a „pro” előtagot a háromajtós, kvázi GTI kapta. Most viszont egy kombikupé. Vagy kupékombi? Egy eszméletlenül dögös farral ellátott négykerekű, ami mindenkiben érzéseket kelt, többségében birtoklási vágyat ébreszt. Kombifanokban azért, mert rakodható. A sportautót szeretőkben, mert a tető íve szinte ráfeszíti az útra, annyira kupés. A kompaktautósokban pedig, mert végre nem tömeg-hatású. Persze az „infravörös” szín, esetleg egy narancs-metál kötelező tartozék.

Minőségi suhanás

A tetővonal 43 mm-rel van lejjebb, mint egy mezei Ceednél. Ebből tíz a 2019. március 29. hasmagasság „kárára” ment – tehát kapott egy finom ültetést –, a többi pedig a forma miatt jött. A futómű alapból is igényes, hátul több lengőkaros, de itt az agilis viselkedés elérése miatt tovább hangolták. A kormányzás is közvetlen, menet közben nem érezni, hogy több mint 4,6 méteres a kicsike. Nem elég, hogy jól fordul, nem billeg, a GT-line 1,4 literes, 140 lóerős, négyhengeres turbómotorja nyomatékos (242 Nm) és pörgethető (6000 ford/perc). A rövid úton járó, hatsebességes kézi váltó azt kívánja, hogy egy pillanatra se vegyük le róla a kezünket. Mindeközben belül a varrott műszerfalborítás, bőrülések, decens formák együttese egyszerre atombunker biztonságérzetét, és egy gran turismo – utazóautó – kényelmét adja. Az analóg műszerek ezüstcsövekből tekintenek ránk, a középkonzol a sofőr felé fordul és a letisztult képet alig zavarja meg a középre helyezett, tabletszerű képernyő. Alapáras a kormányfűtés, ami télen egy álom. Az aktív sávtartó prémium autóknál nem látott finomsággal tartja a megfelelő nyomvonalon a Proceedet. Végre nem az az első, hogy sietve keressük, hol tudjuk kikapcsolni, mert tényleg segít, nem idegesítő. Minden porcikájában kiforrott konstrukciónak tűnik a kompakt Kia.

Egyedi részletek
Egy, a tökéletes műszaki színvonal, amit a Proceed nyújt. Kettő, az érzés, ahogy ezt átadja. Harmadikként ott a magával ragadó forma. És végül a soksok kidolgozott, apró részlet, geg, amitől szíve lesz az autónak. Például a C-oszlopra felfutó alumínium cápa uszony. Zseniális. Aztán a hátsó ajtó tetejére ívelő spoi – lerbe integrált, fordított háromszög formájú féklámpa. Az elforgatott T-t formázó betétek a hátsó lökhárítón, és a jégkocka-LED menetfények az első fényszóróban. Nem szégyen Porsche Ca yen ne/ Panamera hátsóról kölcsönözni a lámpákat. Hiszen a mérnöki teljesítmény adott, csak ki kell próbálni egy mai Kiát. Egy kis felárért komplett vezetéstámogató rendszerek vagy akár prémium felszereltség is elérhető.

Verhetetlen

A Proceed tud ennél is brutálisabb lenni, ha az egyhatos, 204 lóerős benzinessel és GT felszereltséggel vesszük. Ha pedig elég a minimum, kérhetjük a háromhengeres 1,0 T-GDI-vel vagy a szupertakarékos 1,6 literes CRDi-vel. Az ára kicsit magasabb ugyan egy Ceed kombinál, de a felszereltsége teljes. Az ezresnek 6,65 millió forint a listaára, de a csúcsverzió sem több, mint 8,65 millió! És ahhoz már LED első fényszórók, 18 colos alufelnik, elektromosan állítható memóriás vezetőülés és fűthető, 40-20-40 arányban dönthető hátsó üléssor is jár. A stílust mindegyikhez adják, a 7 év gari ajándék, és ráadás a közel 600 literes csomagtér – szóval a gyerekeket is el tudjuk vinni az olasz tengerpartra. Várhatóan nem jön velünk szembe sok Proceed, és a Spiaggia di Fegina strandja mellett parkolva is a tekintetek kereszttüzébe kerülhetünk.

Szöveg és kép: Nagy Viktor