Győr+
2016.11.25. 16:47

Okos gyárak, okos autók: Győrben debütálnak a jövőt meghatározó fejlesztések

Tizenegy országból közel száz újságíró vett részt Ingolstadtban, az Audi Tech Day prezentációján a közelmúltban, ahol felvillantották a jövőt, ami félig már jelen. A magyar újságírók nem kis büszkeséggel hallgatták Hubert Waltl-ot, az Audi AG igazgatótanácsának termelésért és logisztikáért felelős tagját, aki többször is Győrt emlegette. Az Audi Hungaria éllovas a konszernen belül az újdonságok bevezetésében.

Smart factory – okos gyár, okos autókkal. Ez a kulcsszó most az Audinál. És persze a digitalizáció és a fenntarthatóság is gyakran elhangzott az egész napos szakmai bemutatón. Minden fejlesztés ezt szolgálja. A feladat pedig óriási.

Az Audi összes gyárában átalakítják a termelést. Az eddig megszokott futószalagszerű termelést felváltják a moduláris szigetek. Az első gyár, ahol ezt bevezetik, az Audi Hungaria Motor Kft. lesz. Ezen belül is az elektromotorok szerelésénél alkalmazzák a modulokat. Ezek gyakorlatilag kompetenciaszigetekként funkcionálnak. Előnye, hogy időt és pénzt lehet megtakarítani vele.

Amikor ezt a bejelentést hallgattuk Ingolstadtban, rácsodálkoztunk, mert dupla hírértékkel bír. Már korábban is lehetett hallani arról, hogy elektromos motorokat is gyárt a belső égésű erőforrások mellett a győri gyár, hivatalosan azonban a Tech Day-en erősítette meg az Audi AG magas rangú képviselője. S ha elektromos motorok lesznek, akkor nyilván ezeket autókba is beépítik. A telhetetlen magyar újságírók persze szerettek volna még többet megtudni, hogy ez tisztán elektromos autó lesz-e vagy Plag-in Hybrid, s hogy pontosan mikor indul a gyártás, a kérdésekre azonban azt a választ kaptuk, mindennek eljön majd az ideje.

Az okos gyárhoz és a moduláris gyártáshoz Paula is hozzá tartozik. A Paula nevet kapta az az önvezető autó, amelyet az ingolstadti mérnökök fejlesztettek ki és 1,2 tonna súly mozgatására képes. Egyelőre öt darab prototípus készült a Paulákból, s Ingolstadtban már a termelésbe is bevetették azt a szemre is tetszetős kis járművet, amely a gyártást kiszolgálja. Ha akadályt észlel, megáll, sebessége pedig 4,2 kilométer.

Paula nem az embert váltja ki, hanem az embert mentesíti a nehéz fizikai munka alól – hallhattuk, miként viszonyul egymáshoz az önvezető autó és a humán erőforrás.

Csodáltuk volna Paulát, de újabb helyszín várt bennünket, itt pedig egy kérdés, vajon hányféle kiszerelésben készülnek ajtók az Audikhoz? Megbuktunk, mert a 96-ot senki sem találta el. Ennyiféle ajtó összeállítása bizony komoly gondot jelent a szereldei munkásoknak, hogy éppen melyik ajtóba mi kerüljön? Ezért kifejlesztettek egy olyan szoftvert, amely két kamerával összekötve, felismeri az ajtó típusát. A monitoron pirossal jelöli azokat a pontokat, ahol a vezetékek még nincsenek csatlakoztatva, s zölddel azokat, amelyek pontosan a helyükre kerültek. Szinte egy gyerek is tudna ajtókat szerelni, annyira egyszerű ez az okos fejlesztés, amit minden bizonnyal előbb vagy utóbb a konszern összes gyárában, így Győrben is bevetnek.

A csavarozó robotnak nem adtak nevet az Audi mérnökei, okosságban azonban felveszi a versenyt Paulával. Négy robot alkotja a készüléket, a robotok darabja 23 ezer euró. Egy A3-as e-tron karosszériája a robot felé megy, s a tíz darab csavart húsz másodperc alatt hajtja be a gép. Ha emberi kéz tévedésből a robot fölé tévedne, a szerkezet azonnal leáll.

Ámulásra és bámulásra nem nagyon volt idő, várt bennünket a 3D nyomtató. Fém és alumínium nyomtatására is alkalmas a készülék, s azt prognosztizálják, hogy 5-7 éven belül szériában nyomtatnak majd autóalkatrészeket a printeren. Egy 5 kilogrammos alkatrészt jelenleg két nap alatt gyárt le a nyomtató, a fejlesztések azonban itt is rohamléptekkel haladnak előre, s csak idő kérdése a szériában történő nyomtatás.

 

Koloszár Tamás