Győr+
2018.05.11. 06:18

Nagynak érzi magát Teszt: Ford EcoSport 1.0 EcoBoost Titanium

A Ford az EcoSport segítségével lovagolja meg a legkisebb SUV‐kategória hullámait. És most lendült be csak igazán, került az áramlás tetejére, a habzó taréjra.

Őszintén el kell mondanom, hogy annyira nem rajongok a városi terepesekért, vagy népszerű nevükön crossoverekért. Pedig e szegmens járművei lassan az eladások csúcsára törnek. Nem csoda, hiszen egyre több méretben válaszhatunk közülük. Ráadásul magas, kényelmes üléspozíciójuk, jó helykínálatuk praktikus, mégis vagány autóvá teszi őket. Az EcoSport már egy ideje a piacon van ugyan, de frissítették, és most vált igazi szörfössé. Nem az az emelt kisautó, ami csak egy picivel magasabb, mint szokványos társai, hanem egy igazán magasra törő teremtés – terepjárós. Az új orrkialakítása két mérettel nagyobb Fordon is megállná a helyét – nagyképű. Hátulról mindaddig a szokásos kép fogad, míg nem szeretnénk a csomagokhoz bejutni. Ott jön az extravagáns oldalra nyíló hátsóajtó – igazi „deszkás”. Megszokást igényel, de eredeti megoldás – vérbeli offroader. A kocsi profilján mutatkozik meg, hogy egy zömök városi, négyméteres miniről van szó – karakteres.

Megismertem belül is a kis Fordot. Tényleg könnyű beszállni, a gyereküléseket is egyszerű bepakolni – már emlékszem, ezért szerettem az otthoni egyterű autónkat is. Hátul a külső méretekhez viszonyítva korrekt a hely, és még a csomagtartónak is maradt elég (356 liter). Az első sorban pedig meglepő a tágasság. Átlagos alkattal nem fordul elő, hogy az utassal érintkezik a sofőr, elég a szélesség. A térérzet pedig szuper, ami az ízléses műszerfalnak köszönhető. Próbálták a tervezők alacsonyra tenni a pultot, nagyok az ablakfelületek, mégis minden kézre esik. A középső nagy felbontású érintőpanel (Business szinttől vagy csomagban) nagyon könnyen elérhető, egy tabletet formáz. Az ajtón a puha könyöklő magasra, az ablakemelő gombjai lejjebb kerültek, így ergonomikus és térnövelő egyszerre. A középkonzolon egyértelmű a klímavezérlő kezelhetősége, alatta pedig két USB és még 12 voltos csatlakozó is kapott helyet. Egyébként a jobb hásó ülés mellé is tettek egy dugaljat.

Start gombbal indítottam a háromhengeres benzinest. Nincs hangja, akár egy Fiestában. A könnyen járó hatsebességes váltóval öröm minden fokozatváltás. Pedig nem feltétlenül szükséges, mert a maximális 170 Nm mintha már ezres fordulattól meglenne – pedig a papír szerint csak 1.400 körül kapjuk. Ha kell, hajthatjuk kis fordulaton, ha akarjuk, pörgethetjük. Megy! A 125 lóerős díjnyertes EcoBoost motor egy ilyen 1.300 kilós bódéban érzi jól magát. És mi is! A vezetőhelyről előre tekintve, egy‐két pillanatra azt hihetjük, hogy egy Ranger pickupban feszítünk, mert látjuk a tekintélyes motorháztetőt, és magasan ülünk. Aztán az első kanyarok után már bizonyít a kompakt méret: eszméletlen fordulékony és kezes. Mintha súlytalan lenne ez az 1,65 méter magas kasztni. Ismét bizonyított a Ford futómű. Nem dobál, és nem billeg, csendben, sőt, nagyon csendben fut.

Szó, ami szó, városi futkosásra, de földútra, vagy a Balatonra leszaladni is élvezet használni az EcoSportot. Ráadásul választható 140 lóerős benzinessel vagy 100 lóerős 1.5 TDCI dízelmotorral is. Előbbi és a tesztautó 5–7 litert fogyaszt, utóbbi akár 4 literrel is beéri országúton. Egyedivé is tehetjük a kis‐SUVot, mert a Titanium és ST‐line (sportos változat) tetejét kérhetjük fekete, fehér, piros vagy narancsszínben. Az akciós Trend alapmodell most kedvező, 4,2 millió forintos áron elérhető, sok extrával. Míg egy kormányfűtéssel, digit‐klímával és tolatókamerával felszerelt Titanium ára sem több, mint 5 millió forint. Én megkedveltem az EcoSportot és felértékeltem a kategóriát ismét. Érdemes vele számolni, mert nemsokára négykerékmeghajtással is elérhető lesz!

Szöveg és kép: Nagy Viktor