Nagy Attila: Az igazán értékes élet az, amikor az ember másokért is tud tenni

Győr+
2015.04.07. 11:24

Nagy Attila szereti a gasztronómiai kalandokat, maga is gyakran megfordul a konyhában, és főzőtudományát nem szégyelli barátai előtt sem.

Persze, mondhatjuk, hogy a Győri Krúdy Gyula Gimnázium, Két Tanítási Nyelvű Középiskola, Idegenforgalmi és Vendéglátóipari Szakképző Iskola igazgatójáról egyáltalán nem meglepő, ha efféle hírmorzsák derülnek ki, mégis árnyalja ezt a képet az intézményvezető alapvetően reál érdeklődése. A nyúli származású pedagógus ugyanis már egészen fiatalon szépnek találta a matematikát, de ami fontosabb, értette is, sőt utóbbiban, mármint a számok világának megértésében, társainak is segített. Ilyen előzmények után a pályaválasztás nem jelentett neki bonyolult feladványt, a szegedi egyetemre ment, ahol matematika-fizika-informatika szakon szerzett diplomát. Bár a „Tisza vízét itta”, szíve mégis a Rába partjára húzta vissza szerencsét próbálni. Nem kellett rá sokáig várnia, viszonylag könnyen kapott munkát a Révai Miklós Gimnáziumban, amit 2004-ben a Krúdy-iskola igazgatói széke miatt hagyott ott. „A Krúdy egy nagyon érdekes és nagyszerű kihívást jelentett, hiszen itt közel 1300 diák és mintegy száz pedagógus munkájának az irányítása és szervezése a feladat. Emellett nagy hangsúlyt helyeztem a hagyományok kialakítására, az intézmény korábbi életéhez képest is tudtunk új dolgokat kitalálni: zászlót, emlékkönyvet készítettünk, utóbbit különleges bőrkötéssel, ezüst veretekkel. Olyan dolgokat csináltunk, amelyek még jobban erősítették a gyerekek iskolához való kötődését” – meséli az igazgató, aki fontosnak tartja, hogy a gyerek ne csak járjon az iskolába, hanem szeressen is ott lenni. Ezért is szólítják meg középiskolásaikat a tanórákon kívüli programokkal is, mint például a Krúdy Szalon vagy a Fizika Napja. Mindkét rendezvénynek híre ment már a városban, óvodástól a nyugdíjasig sokan kíváncsiak ezekre az eseményekre. „Mindig a diákok közreműködésével próbáljuk az egyes témákat feldolgozni. Hiszünk abban, hogy a legjobb információközlés az, ami diák és diák között történik, hiszen az ér a legjobban célba. Mi igyekezhetünk ugyan, de mivel nem ugyanaz a korosztály vagyunk, mi csak tanulhatjuk a gyerekek egymás közötti kommunikációját.” A számok azt mutatják, hogy az iskola vezetésének ez a hozzáállása eredményes, végzős tanulóik 89 százalékát veszik fel valamilyen felsőoktatási intézménybe, ám árnyalja ezt az arányszámot az iskola kínálatának összetettsége. A két tannyelvű képzéseikről kikerülők közül ugyanis gyakorlatilag mindenki tovább tanul, és hasonló a helyzet a humán, valamint a reál gimisek esetében is. A szakközépiskolások jelentős része azonban nem tanul tovább, ők maradnak, és ötödéven folytatják. „A felvételi rendszer rendkívül sokat változott, manapság talán az az igazi mérőszám, hogy hányan vannak azok, akik az államilag finanszírozott képzésekre jutnak be.” Mindegy, hogy ki hova megy tovább, útravalóul ugyanazt kapják a Krúdytól: eredményeket csak úgy lehet elérni, ha elég időt és energiát szánunk rá. A tehetség nem sokat ér, ha nem társul hozzá szorgalom. Nagy Attila két lányát – egyikük most végzett, másikuk most kezdte a Corvinus Egyetemet – is erre nevelte. No és arra, hogy munkájuk mellett mindig gondoljanak a közösségükre is. Édesapjuk ezen a téren a Rotary Club Győr Rába tagjaként jár elöl, és büszke rá, hogy soros elnöksége alatt egy koncert bevételéből és jelentős vállalkozói hozzájárulással sikerült felújítani a Speciális Szakiskola udvarának burkolatát. „Az igazán értékes élet az, hogy ha az ember másokért is tud tenni, és tud segíteni. Azt látom, hogy az elmúlt időszak változásainak a család volt a legnagyobb vesztese, pedig az igazán jó indulást minden gyerek a családból tudja magával hozni. Sajnos sok gyerek esetében ez nem biztosított, és ilyenkor az iskolára sokkal nagyobb felelősség hárul.” Nagy Attilának nemcsak munkaidőben fontos a család, legszívesebben szabadidejét is ilyen körben tölti. Feleségével gyakran látogatják a város kulturális programjait, vagy kutyát sétáltatnak valamelyik révfalui otthonukhoz közel eső parkban. Bőréből ilyenkor sem tud kibújni, de pedagógus szemmel is úgy látja, a város „jó hely” gyereknevelési szempontból is.

 

A Fizika Napja

2005-ben, a nemzetközi fizika évben indult a Fizika Napja programsorozat a Krúdyban. A legelső ilyen rendezvény a Föld forgásához kapcsolódott, elkészítették a híres Foucault-inga mását, ami az iskola aulájában lengett, döntögette a krétákat, és igazolta, hogy valóban forog a Föld.

A tanároknak és a gyerekeknek annyira tetszett a felkészülés folyamata – kísérleteket kereshetnek, egy adott témakörön belül felkészülhetnek az elméletből, illetve, hogy a bemutatott kísérletet elmagyarázhatják – hogy folytatták. Idén már a tizedik ilyen napon vannak túl, ez alkalomból pedig megkapták a Megyei Önkormányzat ezüst emlékérem elismerését.

 

A Krúdy Szalon

„Irodalmi, művészeti tevékenységünknek meghatározó eseménye a Krúdy Szalon, amely egy közös gondolkodás eredményeként alakult ki. Ez is változott, csiszolódott az évek során. Az én szememben akkor tud értékes lenni az irodalom, a művészet, ha minél több emberhez eljut.”

 

Wurmbrandt András

Fotó: Marcali Gábor