Győr+
2012.01.20. 10:37

Mindennapi tartozásaink: milliárdos nagyságrendek

Kemény küzdelmet folytatnak a Győrben (is) szolgáltató, önkormányzati tulajdonban lévő közművállalatok a fogyasztói tartozások visszaszorításáért.

A Pannon-Víz Zrt. és a GYŐR-SZOL Zrt. is arról számolt be, hogy 2011-ben a nehéz gazdasági helyzet ellenére is sikerült kintlévőségeiket némileg csökkenteni. Ezt a tartozások behajtását lehetővé tévő jogi lehetőségek mind szélesebb körű kihasználásával, illetve akár a szolgáltatás felfüggesztésével-korlátozásával érték el. Az adósok számának csökkentésére az ellátás biztosítása, színvonalának megőrzése és a rendben fizető fogyasztók védelme érdekében van szükség.

A Pannon-Víz Zrt. harminc napon túli kintlévősége a legfrissebb adatok szerint a lakossági ügyfeleknél 320 millió forint, a vállalkozásoknál pedig 24 millió forint. A GYŐR-SZOL esetében a szélesebb fogyasztói és szolgáltatási kör miatt ennél nagyobb az összeg, mintegy 1,15 milliárd forint. A hulladékszállítás esetén 280 milliós, ingatlanbérleti díj esetén 210 millió forint a magánszemélyek tarozása, míg a távhős adósság 500 millió forintra rúg. Ez utóbbi szolgáltatás esetén az intézmények sem fizetnek szívesen időre: ők 100 millió forint restanciát halmoztak fel, nagyobb részük a megyei önkormányzat vagy az állam finanszírozásában működik. Mindezen adatok úgy érvényesek, hogy az elmúlt év eleje óta mindkét társaságnál eredményes volt a kintlévőség-kezelés, hiszen a Pannon-Víznél tavaly augusztustól novemberig 50 millió forinttal, a GYŐR-SZOL-nál januártól decemberig 75 millió forinttal csökkent ez az összeg.

A tartozások behajtását illetően első lépésben az adminisztratív lehetőségeket igyekeznek kihasználni a társaságok. Ahogyan azt dr. Pálfay Szilárd, a GYŐR-SZOL Zrt. hátralékkezelési és behajtási osztályának vezetője elmondta: a hátralékról szóló értesítések, felszólító levelek küldése után kerül jogi útra az adósok ügye. Emellett a szolgáltató különböző akciókkal – részletfizetés lehetőségének felkínálásával, fizetési határidő-módosítással – igyekszik a hátralék rendezésére bírni a fogyasztókat.

Amikor ez sem segít, viszonylag új eszközként mind a GYŐR-SZOL, mind a Pannon-Víz megbíz követeléskezelésre és behajtásra specializálódott cégeket. A szolgáltatás korlátozására-felfüggesztésére csak a legvégső esetben kerül sor. A Pannon-Víz gyakorlatában ilyenkor a nem fizető családi házas lakossági fogyasztóknál fizikailag megszüntetik a vízbekötést, így a hátralék tovább nem halmozódhat. Lakossági fogyasztót soha nem hagynak víz nélkül, a létfenntartáshoz közegészségügyileg előírt vízmennyiséget mindig biztosítják. Hasonló, drasztikus lépésekkel a GYŐR-SZOL ügyfelei az elmúlt évben nem szembesültek, most januárban azonban változik a helyzet. Azok a hátralékosok, akik 150 ezer forintot meghaladó – jellemzően a távhőszolgáltatást érintő – összeggel tartoznak és szociális bérlakásban élnek, értesítést kaptak a bérleti jogviszony felmondásáról, a saját tulajdonú ingatlanban élő adósok pedig a melegvíz-szolgáltatás felfüggesztésére számíthatnak.

A kintlévőségek jövőbeni alakulását illetően dr. Pálfay Szilárd nem optimista: „A hátralék egy részének csökkentését a jogelőd társaságoknál felgyűlt ügyhátralék szisztematikus feldolgozásával sikerült elérni. Feldolgoztuk a régi elmaradásokat, leírtuk a behajthatatlan követeléseket, ennek a munkának az eredménye látszik most. Viszont azt is látjuk a számokból, hogy a fizetési hajlandóság nem javul, a fogyasztók továbbra is csúsznak a befizetésekkel, sőt, egyre többet csúsznak.” Tóth László, a Pannon-Víz Zrt. diszpécserszolgálatának vezetője felhívta a figyelmet arra, hogy több támogatási rendszer létezik, amelyeket a helyi önkormányzati rendeletek szabályoznak: a hátralékkal rendelkező fogyasztó ha felveszi a kapcsolatot a szolgáltatóval segítséget kaphat. Akár kamatmentes részletfizetésre, fizetési haladék engedélyezésére is van lehetőség.

Népszerű, de elavult a sárga csekk

A határidőre történő díjfizetés egyik bevált módja a csoportos beszedési megbízás vagy a banki átutalás. Ez az ügyfél számára kényelmes megoldás, hiszen nem kell személyesen postára menni vagy az ügyfélszolgálati irodát felkeresni. Ennek ellenére Magyarországon még mindig nagyon magas az úgynevezett sárga csekket küldők és használók aránya. A Magyar Nemzeti Bank felmérése szerint hazánkban az összes fizetési tranzakció több mint 80 százaléka készpénzben történik. Az MNB elemzésének következtetése, hogy legalább a legfontosabb szolgáltatások számláinál – mint például víz, áram, földgáz, távhő, telefon, internet – szükséges lenne a fogyasztó számára világosan és egyértelműen jelezni, hogy a számla értékéből mennyit tesz ki a sárga csekk költsége. A győri szolgáltatók erre vonatkozó adatai a következők. A Pannon-Vízhez a pénzbefizetések legnagyobb része (67%-a) készpénz-átutalási megbízással érkezik, vagyis postán, sárga csekken. Az ügyfelek 24%-a használ pénzintézeti megbízást, az átutalást pedig 9% választja. Az utóbbi évek tendenciája szerint növekszik az átutalást választók száma. A GYŐR-SZOL Zrt. esetében közel százezer (99.607) fogyasztó egyenlíti ki valamilyen közüzemi számláját csekken, illetve az ügyfélszolgálati irodákban, és csak kevesebb mint húszezren (19.450) fizetnek bankon keresztül.

Ozsvárt Tamás