Megújul a Baross híd: Jelentős forgalmi változások!

Győr+
2014.05.05. 08:29

Május 5-én megkezdődik a régóta várt hídfelújítás, a munkálatok idejére a város közlekedése jelentősen átalakul…

A Baross híd az Új Széchenyi Terv keretein belül bruttó 1,39 milliárd forint értékben újul meg a Magyar Közút Nonprofit Zrt. szakmai irányítása alatt. A híd felújítását május 5-én kezdik, és november 15-ig fejezik be. Ez idő alatt a Baross hidat teljes egészében lezárják.

 

 

 

Simon Róbert Balázs alpolgármester, győri országgyűlési képviselő elmondta, a Baross híd utoljára közel 35 évvel ezelőtt esett át nagyobb felújításon, ám azóta állapota jelentősen leromlott, többször előfordult például, hogy lépcsőit balesetveszély miatt időszakosan le is kellett zárni. A hídon naponta átlagosan 17 ezer gépjármű halad át, a szakembereknek ezért olyan megoldást kellett találni, amely a felújítás időszakában biztosítja számukra a közlekedést, elsősorban a Nádor aluljáró és a 821-es számú főút segítségével. Hozzátette, a híd felújítása régóta esedékes, a győriek évek óta várták. Most elérkezett a pillanat, ám ez a munkálatok ideje alatt közlekedési nehézségekkel jár, ezért kéri a lakosság türelmét és megértését. „Győr közlekedésének egyik ütőeréről van szó, amelynek felújítása elengedhetetlen, és erre most lehetőség nyílt az uniós forrás segítségével.” – fogalmazott Simon Róbert Balázs, aki arra is felhívta a figyelmet, hogy május 5-től ne megszokásból közlekedjünk, kalkuláljunk a menetidő szükségszerű meghosszabbodásával, különösen az érettségi vizsgára igyekvők számítsanak a változásokra!

 

 

Mázsi Attila, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vezérigazgatója a helyszínen kifejtette, a 130 méter hosszú híd 12 nyílása közül a szélső 2-2 nyílásban levő szerkezetet, egy-egy pillérrel együtt teljesen elbontják és újakat építenek. A többi pillér megerősítése, a megmaradó acél főtartók, vasbeton szerkezeti részek és a hídfők felújítása is megtörténik. A híd új szigetelést, útburkolatot és dilatációt kap, megújulnak a járdák, lépcsők és kandeláberek, de kialakítják a kerékpársávokat is. Mindkét keresztező utcában, vagyis az Eszperantó és a Révai Miklós utcában egy-egy hídvédő kapupár létesül.

 

Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút kommunikációs osztályvezetője hozzátette, a társaság folyamatos tájékoztatást nyújt majd a munkálatok aktuális helyzetéről és a közlekedési tudnivalókról a www.kozut.hu és a www.utinform.hu internetes felületeken, facebook oldalukon, és közlemények kiadásával is. A közlekedőket a forgalmi változásokat jelző táblarendszerrel is segítik.

 

 

A híd felújítása és a forgalomkorlátozások kialakítása állami feladat ugyan, de a terelések zöme az önkormányzati úthálózatot érintik. – mondta el lapunknak Máthé-Tóth Péter a győri Útkezelő Szervezet szóvivője. Kiemelte, alapvetően két építési ütemre lehet bontani a felújítás miatti forgalmi rend változásokat. Az elsőben a Baross híd zárásával együtt az Eszperantó utat is lezárják a híd alatti szakaszon két hétre, majd félpályán, jelzőlámpa segítségével haladhat itt a forgalom. A tömegközlekedési járművek terelőútjait úgy határozták meg, hogy a Nádor-aluljárót a lehető legkevesebb busz vegye igénybe, mivel ide az autós forgalom nagy része helyeződik át. A helyközi és távolsági autóbuszok útvonalait figyelembe véve egyirányú lesz az Eszperantó út a Vasutas utca és a Zrínyi út között a buszpályaudvar irányába. Ennek párjaként a Hunyadi utca (Zrínyi u. és Kálvária u. között) iránya a Kálvária út irányába fordul át. Azért, hogy a napi kétszáz autóbusz be tudjon fordulni az Eszperantó útról a Zrínyi út felé, a Zrínyi út is egyirányú lesz a Hunyadi utca irányába. Több járat a Bartók Béla úton keresztül fogja megközelíteni, illetve elhagyni a Buszpályaudvar és környékét, ezért a Baross-hídi felhajtó, azaz a Hunyadi utca Bartók Béla út és Baross-híd közötti szakasza kétirányú lesz és csak az autóbuszok használhatják majd.

 

A térkép nagyméretű megtekintéséhez kattintson a képre!

 

A helyközi buszok elosztásánál szem előtt tartották, hogy minél több útvonalra legyen megosztva a forgalom, így fognak közlekedni a Kálvária úton, a Zrínyi úton, a Külső-Baross úton, a Bartók Béla úton, az Álmos utcában és a Csaba utcában is. Jelentős átalakítás lesz a Tihanyi Árpád út – Mészáros Lőrinc út – Nádor aluljáró csomópontban, amellyel a csomópont Tihanyi Árpád úti irányát erősítik, hiszen a forgalomnövekedés várhatóan itt lesz a legerősebb. A Belváros felől nem lehet majd balra kanyarodni a Mészáros Lőrinc út irányába, de jobbra be lehet kanyarodni a Csaba utca felé. A Mészáros Lőrinc útról viszont dupla jobbra sávokból lehet az aluljáróba kanyarodni, növelve az aluljáróba haladók kapacitását. A 82-83-as főutak irányába, városból kimenő autóbuszok segítése érdekében átprogramozzák a Szigethy Attila – Tihanyi Árpád út jelzőlámpás irányítását. Mivel az Eszperantó úti is zárva lesz hetekre a híd alatt, a Lahner Gy. utca – Bem tér, Galamb utca, Dr. Petz L. utca, Wesselényi utca, Álmos utca, Mester utca forgalma is megnövekszik.

 

A második ütemben július közepétől, július végéig lesz lezárva két hétre a Révai utca a Baross-híd alatt, majd itt is félpályán, jelzőlámpa segítségével haladhat a forgalom. A kivitelező ezért egy ideiglenes, a Szent István útra kicsatlakozó utat épít a Baross-híd belvárosi hídfő és az Országzászló emlékmű közötti területen.

 

A győri Útkezelő Szervezet a terelések életbe léptetése előtt több beavatkozást is elrendelt, így még áprilisban megtörténnek a Nádor-aluljáró festési, grafiti-mentesítési, dilatáció javítási munkái. A buszpályaudvar melletti gyalogos aluljáró nagyobb gyalogos, kerékpáros forgalmat bonyolít majd le, ezért az aluljáró előtti, Révai úti járdában lévő hibák javítását is megrendelték. A híd kivitelezőjének előírták a kerékpárosok közlekedését megkönnyítő, úgynevezett kerékpáros tolósín kialakítását az aluljáró lépcsőin, így könnyebbé válik a biciklik lépcsőn le-és feltolása. A Mészáros Lőrinc úti és Szabolcska úti iparvasúti átjáró bontását áprilisra ütemezték, hogy a terelőúti forgalmat ez már ne zavarja.

 

 

Az útlezárások természetesen a győri buszközlekedést is nagymértékben érintik, ezért a pénteki városi közgyűlés a menetrendi változtatásokról is dönt. Az utazóközönség lehető legjobb kiszolgálása érdekében a korábban tervezettnél kevesebb, gyakorlatilag minimális számú autóbuszjárat lerövidítése történik meg. Az autóbuszok útvonala miatt a legtöbb érintett vonalon növekedni fog a menetidő néhány perccel, illetve a Baross híd körzetében néhány megállóhely kimarad, a buszmegállók elérése pár száz méterrel megnövekszik, illetve bizonyos esetekben többletátszállás is adódhat. Ezek a városi közlekedés egyik gerincének időleges kiesése miatt elkerülhetetlenek. Az utasok tájékoztatására a Kisalföld Volán új menetrendkönyvet ad ki, frissül az utas-tájékoztatás az Interneten (www.kisalfoldvolan.hu), a megállóhelyeken, valamint az autóbuszok fedélzeti kijelzőin és hangosbemondó rendszerén is.

 

A képviselők elé kerülő előterjesztés szerint a következő járat-módosításokkal kell számolni a helyi tömegközlekedésben:

 

1, 1A: Újváros felé az autóbuszok a 821-es út – Szent István út – Újlak utca – Révai Miklós utca – Aradi vértanúk útja felé közlekednek. Újvárosból a járatok a jelenleginél jellemzően 1-2 perccel előbb indulnak vissza, majd a Jókai utca – Szent István út – Nádor aluljáró – Csaba utca – Hunyadi utca felé érik el eredeti útvonalukat. A Baross híd kérdésétől függetlenül, de kihasználva az új menetrend bevezetésének lehetőségét, lakossági és képviselői kérésre munkanapokon délután 2 db 1-es járat helyett (14 és 16 óra után) 37-es autóbusz indul Gyirmótra, egyszerűbbé téve a diákok és a kórházból hazautazók közlekedését.

 

2, 2B: Az autóbuszok mindkét irányban a Nádor aluljárón keresztül közlekednek, a Zöld utcából a jelenleginél néhány perccel később indulnak vissza. Néhány járat csúcsidőben a Zöld utca felől a Bartók Béla út, Kristály étterem megállóhelyig közlekedik, illetve a Hunyadi utcából indul vissza.

 

5, 5B, 5R: Az autóbuszok mindkét irányban a Nádor aluljárón keresztül közlekednek.

 

6: Az autóbuszok mindkét irányban a Nádor aluljárón keresztül közlekednek, Kismegyer felé a Révai Miklós utcát nem érintik, felszállási lehetőség a városközpont közelében a Budai út, Árkád üzletház és a Bartók Béla út, munkaügyi központ megállóhelyeken lesz biztosított.

 

7: Az autóbuszok a Nádor aluljárón keresztül közlekednek

 

8: A Révai Miklós utcai hídnyílás lezárása idején az autóbuszok Pinnyéd felé a Révai utca – ideiglenes út a híd mellett – Szent István út – Teleki László utca – Bajcsy-Zsilinszky út – Aradi vértanúk útja felé közlekednek. Likócs felé az autóbuszok a kedvezőbb átszállási kapcsolatok érdekében a Baross Gábor híd, belvárosi hídfő megállóhelyen is megállnak.

 

9, 9A: Az autóbuszok mindkét irányban a Nádor aluljárón keresztül közlekednek, a Bartók Béla utat és a Buda utcát nem érintik.

 

11: Az autóbuszok mindkét irányban a Nádor aluljárón keresztül közlekednek, bizonyos járatok cca. 5 perccel előbb indulnak a csatlakozások érdekében.

 

11A: A Révai Miklós utcai hídnyílás lezárása idején az autóbuszok Kisbácsa felé a Révai utca – ideiglenes út a híd mellett – Szent István út – Teleki László utca – Bajcsy-Zsilinszky út – Aradi vértanúk útja felé közlekednek. A Baross híd kérdésétől függetlenül, de kihasználva az új menetrend bevezetésének lehetőségét, képviselői kezdeményezésre az autóbuszok kisbácsai hurok-vezetése megszűnik, helyette az autóbuszok oda-vissza a Boglárka és a Sövény utcán közlekednek, és a Dombhát utcai „háromszögben” fordulnak meg. Ezáltal a hurkon átutazó utasok számára a kellemetlen várakozás megszűnik. A Révai Miklós utca felé az autóbuszok a kedvezőbb átszállási kapcsolatok érdekében a Baross Gábor híd, belvárosi hídfő megállóhelyen is megállnak.

 

14, 14B: Marcalváros felé az autóbuszok a kedvezőbb átszállási kapcsolatok érdekében a Baross Gábor híd, belvárosi hídfő megállóhelyen is megállnak.

 

17, 17B: Az autóbuszok mindkét irányban a Nádor aluljárón keresztül közlekednek.

 

19, 19A: Az autóbuszok mindkét irányban a Nádor aluljárón keresztül közlekednek, a Bartók Béla utat és a Buda utcát nem érintik.

 

20Y: Baross híd kérdésétől függetlenül, de kihasználva az új menetrend bevezetésének lehetőségét, lakossági kérésre, valamint az Íves utcánál túl sok autóbusz egyidejű várakozása miatt kialakult balesetveszélyes helyzet megszüntetése érdekében a vonal meghosszabbításra kerül az AUDI gyár 8-as portájáig.

 

21, 21B: A hangolások miatt a járatok a Révai Miklós utcából jellemzően 2 perccel korábban indulnak. Néhány járat csúcsidőben Ménfőcsanak felől a Bartók Béla út, Kristály étterem megállóhelyig közlekedik, illetve a Bartók Béla út, munkaügyi központ megállóhelyről indul vissza.

 

22, 22A, 22B, 22Y: A hangolások miatt a járatok a Révai Miklós utcából jellemzően 2 perccel korábban indulnak. Néhány járat csúcsidőben Ménfőcsanak felől a Bartók Béla út, Kristály étterem megállóhelyig közlekedik, illetve a Bartók Béla út, munkaügyi központ megállóhelyről indul vissza.

 

32, 34, 36: A helyközi vonalak módosítása miatt az autóbuszok a Malom liget és a Nádor aluljáró helyett a Szigethy Attila út, könyvtár megállóhelyen állnak meg mindkét irányban.

 

37, 37T: Az autóbuszok mindkét irányban a Nádor aluljárón keresztül közlekednek, a Bartók Béla utat és a Buda utcát nem érintik.

 

38: Az autóbuszok mindkét irányban a Nádor aluljárón keresztül közlekednek, a Bartók Béla utat és a Buda utcát nem érintik.

 

42: Az autóbuszok mindkét irányban a Nagy Imre út – Szigethy Attila út – 821-es út – Szent István út útvonalon közlekednek.

 

A fel nem sorolt járatok esetében nincs változás.

 

Papp Zsolt

Fotó: O. Jakócs Péter