Győr+
2011.11.24. 15:11

Már tesztelik az új utastájékoztatási rendszert

Lassan befejeződik az Európai Uniós támogatással megvalósuló komplex utastájékoztatási rendszer kiépítését célzó projekt a helyijáratú buszközlekedésben. A szakemberek csütörtöktől már a mindennapos működés közben figyelik, hogy a rendszer minden eleme megfelelően teljesít-e.

A kivitelezők részéről Zelenyánszki László (IQSYS) és Világos Gergely (Systrans) próbavásárlás keretében számoltak be a kivitelezők a projekt jelenlegi állásáról. A helyi járatok új utastájékoztatási rendszerének tesztüzeme már elkezdődött.

Csütörtökön kezdődött a buszmegállókba kihelyezett digitális információs oszlopok és az informatikai háttérrel, hangosítókkal, kijelzőkkel felszerelt helyi járatú autóbuszok éles tesztüzeme. A jegykiadó automaták is működésre készek, ám ezeket a belső tesztelés miatt pár napig még nem használhatja a lakosság.

Az elmúlt időszakban több mint száz helyi járatú autóbuszba szerelték be az új technikai eszközöket. A helyi járatokba GPS alapon működő fedélzeti számítógép került, így a központ mindig tudja, merre haladnak a buszok. A fedélzeten utazók hangos és képes tájékoztatást kapnak a következő megállóról, átszállási lehetőségről.

Huszonnégy megállóba helyeztek ki úgynevezett totemoszlopokat, amelyek a járművek mindenkori földrajzi helyzete, és sebessége alapján működnek, kijelezik a járatszámot, a célállomást, és a következő jármű várható érkezési idejét.

Húsz éjjel-nappal működő jegy- és bérletkiadó automatát is telepítettek az érintett buszmegállókba. Az automatát szállító cég szakembere a sajtó képviselői előtt a gyakorlatban is megmutatta ezek működését a városháza melletti megállóban. A lakosság egyelőre még nem használhatja a terminálokat, hiszen a tesztüzem alatt épp azt szeretnék kiszűrni, hogy ne történhessen semmilyen kellemetlenség (például készpénz, vagy bankkártya elnyelése).

A jövő hét folyamán indul a „zöldút-kérés” éles tesztelése is: a város öt kereszteződésében az oda érkező buszok a jelzőlámpáknál szükség esetén plusz zöld időt kapnak.

Ezek a kereszteződések:

Bácsai út- Körtöltés u. – Szabadrév u., Nagy Imre u. – Mónus Illés u., Ipar u. – Puskás Tivadar u., Ipar u. – Nagy Sándor J u., Jereváni u. – József A. u.

A tesztüzemek a tervek szerint december elejéig tartanak.

A projektről

A Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata és a Kisalföld Volán Zrt. által megvalósuló, „Győr Megyei Jogú Város közösségi autóbusz-közlekedésének átalakítása” című projekt teljes költségvetése 563 millió forint, amelyből a nyertes konzorcium 56 millió forint saját erőt biztosít az NYDOP-3.2.1/B támogatási konstrukcióban megvalósuló fejlesztéshez.

A projekt két részre különül: a korszerű utastájékoztató rendszer kiépítését a Synergon Rendszeringetrátor Kft. végzi, míg a jegykiadó automaták telepítését a Systrans Rendszerintegrátor Kft.

A rendszerrel Győr olyan nyugat-európai nagyvárosokhoz csatlakozik, mint London, Párizs vagy Graz. A tömegközlekedés modernizálása az autók számának folyamatos növekedése miatt indokolt, megbízhatóbb, kényelmesebb autóbuszközlekedéssel megállítható a tömegközlekedést használók számának csökkenése, illetve jó esetben megfordítható ez a tendencia.

Papp Zsolt György