Magyarországon is egyedülálló híd épül Győrben

Győr+
2019.04.02. 12:05

2006 óta több mint száz kilométer utcát, mintegy 21 kilométer járdát és kerékpárutat, valamint 37 csomópontot újított fel, vagy épített át a győri Útkezelő Szervezet, amelyre az önkormányzat eddig több mint 17 milliárd forintot biztosított. Az idén is milliárdos nagyságrendben folytatódik a munka, köztük egy kuriózumnak számító híd építésével.

„Az önkormányzat minden évben – így az idén is – kiemelt feladatának tekinti az úthálózat bővítését és javítását. Ha szigorúan csak a kivitelezést nézzük, akkor is több mint 2,3 milliárd forintot fordít útépítésre a város 2019-ben, amiből 1,5 milliárd forint a győri Útkezelő Szervezet, míg 850 millió forintnyi beruházás az önkormányzat kezelésében valósul meg saját és pályázati források segítségével” – nyilatkozta Borkai Zsolt polgármester az idei évre tervezett útfejlesztések kapcsán.

A polgármester az útkezelő koordinálásában megvalósuló fejlesztések közül kiemelte az új gyalogos-kerékpáros híd építését Győrszentivánon a Kálmán Imre út vonalában az M19-es autóút felett. Ez a műtárgy ugyanis egy komoly problémát orvosol, hiszen az M19-es út tulajdonképpen kettévágta a városrészt. Az itt élő, kerékpárral közlekedő lakosok emiatt vagy hatalmas kerülővel, vagy szabálytalanul és veszélyesen, az úton át közlekedtek. „A problémára egy olyan megoldást kerestünk, amely megfelelő paraméterekkel újra megteremti a dinamikus, egyszerű és biztonságos gyalogos és kerékpáros átkelés lehetőségét, ráadásul az újszerű megoldással mindez nagyon költséghatékony módon történhet meg” – tette hozzá Borkai Zsolt, aki kiemelte, mintegy háromszáz millió forintból új hidat kap a város.

A műtárgy egyébként országos viszonylatban is egyedülálló, mert mindössze egy átlós főtartó épül, és erre lesz felfüggesztve a pályaszerkezet. Az ívtartós, kábelfüggesztéses híd a 3D nyomtatóval készült makett tanúsága szerint ráadásul nem csak praktikus, de esztétikus is. A kivitelezés áprilisban kezdődik a közművezetékek áthelyezésével és a pillérek alapozásával.

Prédl Antal, az útkezelő szervezet vezetője kifejtette, az önkormányzat tulajdonában és üzemeltetésében 758 kilométer hosszú úthálózat van, melynek üzemeltetését, fenntartását szervezetük végzi. „A felújításra, beavatkozásra vonatkozóan minden évben egy sürgősségi rangsort állítanak fel, és a szakmai értékelést a lakossági igényekkel is egyeztetik” Régi problémát orvosolnak például a Pusztaszeri út teljes felújításával, a megújuló vásárcsarnok kapcsán pedig elkészül a Szigethy Attila úti új csomópont. Az utca Tihanyi Árpád út és Bartók Béla út közötti felújítása is befejeződik. Tavasz végére az Újkapu utca felújítása is elkészül, ahol teljes közvilágítási rekonstrukció is megvalósul.

Az önkormányzat az idén összességében több mint 4,3 milliárd forintot biztosít saját forrásból az Útkezelő Szervezet számára a győri önkormányzati utak üzemeltetésére és felújítására, vagyis a közel 1,5 milliárd forintos útfelújítási keret csak egy része a szervezet büdzséjének. A költségvetés másik felét teszi ki az utak üzemeltetése, kisebb felületű út-és járda szakaszok felújítása, javítása, az úthálózat kátyúzása, a jelzőlámpák, beléptető rendszerek, hidak üzemeltetése, valamint ebből a költségvetési rovatból finanszírozzák a város közvilágítási áramdíját és rendszerhasználati díját, továbbá a közel 28 ezer négyzetméter felületű útburkolati jelek felújító festését, jelzőtáblák karbantartását, cseréjét, újak elhelyezését. Az elmúlt évek szemlélete alapján egybefüggő járdaszakaszok felújítása, vízelvezetés javítása során a teljes körű megoldásokra törekszik a szolgáltató.

A költségvetési keretből mintegy 600 millió forint jut a közvilágítási, díszvilágítási hálózat korszerűsítésére.

Borkai Zsolt és Prédl Antal végezetül megerősítették, az idei évre tervezett felújítások és útépítések jól előkészítettek, szinte minden városrészben megvalósulhat egy-egy komolyabb beavatkozás, és jelentős részük már a szeptemberi iskolakezdésre elkészülhet.


Papp Zsolt
Fotók: O. Jakócs Péter