Győr+
2017.04.04. 10:51

Latin vérvonal Teszt: Seat Ateca 1.6 TDI Eco Sytle Wave

Léteznek autók, amiket egyszerűen közlekedésre terveznek. Vannak olyanok is, amiket családi kiruccanásokra. És gyártanak sportautókat, amik az élvezetes vezetésre adnak lehetőséget, és arra is sarkallják sofőrjüket. Hihetetlen, de a Seat megtalálta az igazi multifunkciós járművet. Ez az Ateca.

Soha nem volt még városi terepjárója a spanyol gyártónak. A VW-konszern jelenlegi MQB platformja – ami a keresztmotoros modellek alapját adja – adta a lehetőséget az első emelt hasmagasságú modell megalkotására. Nem végeztek félmunkát. Az igazi kompakt 4363 mm hosszú, mégis egyterűsen tágas utasteret és kombikhoz méltó csomagteret ad (510 l). Ráadásul nem kell lemondanunk sem az egyszerű kezelhetőségről, sem pedig a sportosságról.

A Seat a sportos, temperamentumos múltját megtartotta. Ez meglátszik az Ateca dizájnján. A trendeknek megfelelően, élekkel határolt, mokány megjelenésével divatos, jellegzetes első fényszóróival dinamikus, de nem hivalkodó jelenség. A fényszórók menetfényei karaktert adnak az orrnak, a full-LED világítótestek pedig igazán előremutató megoldásnak számítanak a kategóriában. A hátsó lámpák is LED-esek, és a hazakísérő fény, mely a külső tükrökből világítja a földet, a tí- pus nevét és sziluettjét vetítik a földre – akár egy prémium kocsinál. Belül a vörös fény uralkodik, a csúcsmodellnél pedig sejtelmes hangulatfények fokozzák a hangulatot. Előttünk a körműszerek skálázása 6 órától indul, és a középkonzol is felénk fordul. A formák ismerősek lehetnek a sikermodell Leonból.

De nézzük, milyen autó a mindennapokban az Ateca. Tesztautónk egyhatos, 115 lóerős dízelmotort hord a gépháztető alatt. A 250 Nm maximá- lis nyomaték a jól elosztott hatfokozatú kéziváltóval tökéletesen elég, minden helyzetben. És meglepően jó partner – még ez a motor is – a sportosra hangolt futóművel párosítva egy kis élményautózásra. Meglepően közvetlenre sikerült a kormányzás, az utasfülke oldaldőlése minimális, és mivel könnyű a felépítmény (1280–1476 kg), légiesen mozog az autó. Ez kimondottan jót tesz a városi közlekedésnek, de összességében pont anynyi sportosságot ad hozzá a mindennapi vezetéshez, amitől kedvünk támad kanyarokat vadászni.

Érdemes pár szót ejtenünk a tényleg méretes belső térről, ami megkockáztatom, hogy öt felnőtt számára is kényelmes – láb- és fejtér tekintetében feltétlenül. A szabályos hasáb formájú, fél köbméteres raktér könnyen pakolható, és akár 1604 literig bővíthető. A számos alap- és feláras felszerelés közül érdemes kiemelni az automatikus araszolás, távolságtartó tempomat, aktív sávtartó és a tökélyre fejlesztett automatikus parkolássegítő kényelmi extrákat. Biztonság terén az Atecában is elérhetőek a holttérfigyelő, vészfékező rendszerek. Már a közepes, Style szinttől 7 colos kijelzőt ad a spanyol gyártó a középkonzolra, ami könnyen kezelhető és akár 360 fokos kameraképet is közvetíthet.

Mi tökéletesen elégedettek voltunk a kis dízelmotor erejével, főleg mivel a fogyasztása városi környezetben is csak 6-7 liter, egyébként pedig könnyedén 5 liter alá szorítható. Imádtuk a „kanyarvadász” futóművet, ami a mindennapokban nem rázza ki a gyerekek kezéből a kiflit, de a szülőket több és hosszabb bakonyi kirándulásra hívja. A kisebb terepet, földutat is bírja a mini-terepjáró, de aki ezt a lehetőséget komolyabban is szeretné kihasználni, rendeljen 4Drive összkerékhajtást, ami a nagyobb motorokhoz kérhető.

Minden cikk végére marad az árkérdés. Nem esik nehezemre leírni, hogy már 5 millió forinttól indul az alap Ateca ára. Ez persze háromhengeres benzines TSI motorral értendő, ami 115 lóerejével, 200 Nm nyomtékával végül is nem „fapados”. Ennél persze többet is lehet költeni a Seatra, de csak ha extra erőt keresünk (2.0 TDI, 190 LE, 400 Nm, 4drive), ami full-extrásan elérheti a 11 milliós álomhatárt. Én személy szerint egy közepesen felszerelt, 150 lovas 1,4 TSI verziót ajánlanék, ami 8,5 másodperc alatt gyorsítja 100-as tempóra az elsőkerekes családi sportolót, miközben 7-8 liternél nem fogyaszt többet. Ennek az ára DSG automata váltóval 7,4 millió forint alatt alakul, ami az egyik legjobb ár-érték arány a piacon, és jobban illik a dinamikus autózáshoz. Így a család minden tagja boldog lehet, mert úttalan utakon vagy szerpentineken, de mindenki és minden csomag együtt utazhat.

Szöveg és fotó: Nagy Viktor