Faustmann: Mint Forma 1-ben a kerékcsere

Győr+
2011.10.30. 10:33

Gyorsaságban a Forma 1-ben látott kerékcseréhez hasonlítja Thomas Faustmann, az Audi Hungaria Motor Kft. ügyvezető igazgatója a járműgyártás bővítéseinek építkezését Győrben.

Hirdetés

Hetven cég 750 munkatársa dolgozik naponta kétszer tíz órás műszakban a 900 millió eurós projekt megvalósításán. 2013-tól a járműgyártás minden mozzanata városunkban történhet majd. Az Audi azonban a motorgyártását is fejleszti, legalább 900 millió euró értékben, s nem mondott le egy beszállítói park győri megvalósításáról sem, amennyiben partnereket talál a beruházáshoz. Thomas Faustmann ügyvezetővel többek között a fejlesztésekről, s közérzetéről, terveiről beszélgettünk. Az interjút időszerűvé teszi, hogy soha ilyen hosszan nem dolgozott még egyetlen vezető a német világcég győri leányvállalatának az élén. Thomas Faustmann viszont a közelmúltban újabb két éves megbízást kapott a győri vállalat irányítására.

Faustmann úr, nyilvánosságra ugyan hivatalosan nem hozták, de úgy tudjuk, hogy önt újabb két évre megbízták a győri Audi Hungaria Motor Kft. irányításával. Igaz a hír?

Jól értesültek, valóban így igaz.

Magyarországon száműzetésnek számít, ha egy elismert vezető nem a cégközpontban, hanem valamelyik telephelyen dolgozik. Ön maradni akart Győrben?

Szívesen dolgozom Győrben, és továbbra is szívesen maradok itt. Örülök a döntésnek.

Már hét éve irányítja a győri gyárat, mindegyik elődjét korábban visszahívták Győrből. Ön hogy a tervezi, meddig áll az Audi Hungaria élén?

Az a vágyam, reményem, hogy az én irányításom idején gördül ki a győri szerelőcsarnokból az első olyan Audi, mely teljes egészében Magyarországon készül.

Belefér ez a következő két évbe?

Biztosan belefér. Szorgalmasan dolgozunk a gyár bővítésén.

Megszerette Győrt, noha – gondolom – tíz éve még nem ez volt az álma.

Igaza van.. Az első győri élményeim nem voltak nagyon csábítóak. Amikor eljöttem ide látogatóba, szürke volt az ég, esett az eső, nem volt jó az ebéd az étteremben. Akkor nem gondoltam még, hogy valaha ragaszkodni fogok ehhez a városhoz.

Az első, kedvezőtlen benyomásoknak köszönhető, hogy a Fertő-tó partján, Ausztriában telepedett le?

Annak idején talán a családi okok voltak döntőek. Látja, ha most érkeznék, akkor már Győrben bérelnék házat. Ma a Németországból ideérkező családoknak jobbak a lehetőségeik. Teremtettünk ugyanis olyan iskolát, ahová járhatnának a gyermekeim. Miattuk kötöttünk ki a Fertő-tó partján, Ausztriában.

Tudjuk, jó autóval jár, de nem fárasztja a mindennapi utazás?

Jó időben legszívesebben motorral jönnék, de azon nem lehet telefonálni. Hajnalban kelek, ha tehetem, futok a Fertő-tó partján, minden nap együtt reggelizik a család, utána indulok útnak. Amint beülök az autóba, már dolgozom, le sem teszem a telefont.

Mostanában különösen sűrűek lehetnek a napjai a hatalmas beruházás miatt. Hogyan haladnak a járműgyár bővítésének 900 millió eurós munkálatai?

Úgy, mint a Forma 1-ben a kerékcsere, koncentrált munka, minden másodperc számít.

Készen lesznek határidőre?

Amit terveztünk, amit megígértünk, azt megvalósítjuk, mégpedig határidőre.

Hány cég dolgozik jelenleg az építkezésen?

Hetven. A hét minden napján, kétszer tíz órás műszakban összesen 750 építőipari munkás építi az üzemcsarnokokat.

Nem ünneprontás megkérdezni, hogy közülük mennyi a magyar vállalkozás?

Egyáltalán nem, örülök, hogy megkérdezi. Eddig összesen 380 millió eurót fizettünk ki a teljesítések után, az összeg 66 százalékát, vagyis 233 millió eurót magyar cégeknek utaltuk. Úgy gondolom, ezek beszédes számok.

Elégedettek a magyar építő cégekkel?

Összességében igen. Nem könnyű hozzánk bekerülni, de aki megfelel az előzetes feltételeknek, az általában jól végzi a munkáját. Olyan cégek vannak köztük mint a KÉSZ, a Metal Hungaria vagy éppen a győri Vill-Korr.

Összegezzük, mi is épül itt a következő két évben?

A járműgyártás teljes vertikumát megvalósítjuk a városban. Létesül egy présüzem, ebben az autók karosszériaelemeit, például a motorháztetőt préselik ki a lemezből. Az ehhez szükséges szerszámokat saját szerszámüzemünkben gyártjuk, nyilvánvaló tehát, hogy ennek a gyártócsarnoknak a tevékenysége is jelentősen bővül. Az új karosszériaüzemben hegesztjük össze a különböző elemeket. A fényezőüzemben – melynek az épülete elkészült, az első berendezések is megérkeztek már – fényezzük a karosszériát. Végül a szerelőcsarnokban történik az összeállítása. A teljes vertikum kialakításával nem kell majd Ingolstadtból Győrbe szállítani a fényezett karosszériát. Természetesen nemcsak a technológiára, a berendezésekre van szükség, hanem képzett szakemberekre is. Lakkozás például egyáltalán nem volt eddig a gyárban, nekünk kell megtanítanunk rá az ott dolgozó munkatársainkat.

Nemrég avatták fel új oktatási, képzési központjukat, ahol többek között ezeket a szakembereket is kiképzik majd. Nem aprózták el, oktatási célokra szőröstől-bőröstől megvették az egykori Philips épületét.

Tudja, mi komolyan gondoljuk, hogy a jövőnk kulcsa a képzés. A járműgyártás bővítéséhez 2100 új munkatársat veszünk fel, őket ipari környezetben kell felkészítenünk a feladataikra. Korszerű robotrendszerünkkel, berendezéseinkkel pontosan szimulálni tudjuk majdani tevékenységüket. Ezen kívül folyamatosan gyakorlatorientált tréningeket tartunk és sokféle más képzést is indítunk a 3 milliárd forintért 11 ezer négyzetméteren kialakított központban.

Rengeteget áldoznak az autógyártásra, ám a győri vállalatot a kezdetekben motorgyárnak szánták. Eltolódnak a hangsúlyok vagy a motorgyártást is fejlesztik?

A motorgyár is nagyszabású fejlesztés alatt áll, összességében arra is legalább 900 millió eurót költünk. Jövőre már sorozatban gyártjuk azokat a motorokat, melyeknek a működő hengereit menet közben, a sebességtől függően szabályozni lehet: lassú haladás esetén a nyolcból például négy henger kikapcsolható, aztán ha gázt ad a sofőr, akkor újra teljes üzemben működik a motor. A jövőben jelentősen nő a kisebb, 1,2-es, 1,4-es motorok mennyisége is. Természetesen ezzel párhuzamosan Magyarország legnagyobb motorfejlesztő központjának a tevékenysége, létszáma is a duplájára bővül.

Korábban arról lehetett hallani, hogy beszállítói park létesítését tervezik. Lesz valami ebből az elképzelésükből?

Nagyon szeretnénk, de egyedül mi sem tudunk mindent megcsinálni. A járműgyártásba 900 eurót fektetünk be, legalább ennyiért fejlesztjük a motorgyártást, megépítettük a lehajtót az autópálya és az üzem között, kifizettük a körforgalom költségeinek egyharmadát, kamionterminált alakítottunk ki… Mindent megteszünk, de egy beszállítói központ kialakításához partnerekre van szükségünk. Nélkülük ugyanis nem olyan jók a feltételek. Az idő sürget, hiszen jelentős versenytársaink akadtak, például Szlovákia, ahol az ottani VW üzem évi 500 ezer autót gyárt, amihez négyszer annyi alkatrész kell, mint amennyit mi felhasználunk, attraktív telephely lehet tehát a beszállítóknak. Ha alul maradunk a versenyben az nem jó Győrnek, nem jó Magyarországnak.

Tulajdonképpen miből állna ez a beszállítói vagy logisztikai park?

Nézze, mi naponta 17 millió euró értékű anyagot, alkatrészt mozgatunk meg. Hétszáz telephelyről érkeznek a termékek. A logisztikai park egyik csarnokában ezeket tárolnánk,. Szortíroznánk, s szállítanánk a gyárba a termelés ütemében. A másik csarnokban előszereldét alakítanánk ki.

Mennyibe kerülne egy ilyen beszállítói park?

Talán negyvenmillió euróba. Szlovákia versenyez velünk érte. Ha ők kapják meg, akkor Pozsonyból kamionok százaival hozzák be az alkatrészt Győrbe, mert Szlovákiában drágábba vasút, így nem jelent alternatívát. Ez nem tesz jót az amúgy sem jó állapotban lévő magyar úthálózatnak és a közlekedésbiztonságnak. Én azonban reménykedem abban, hogy Győrbe tudjuk hozni ezt a projektet is.

Portré

Thomas Faustmann a németországi Peinében született 1962-ben. Édesapja asztalosként dolgozott.

Faustmann öntödei szakmunkásként vitte haza első fizetését. Első gépjárműve egy moped volt, de mindig autókról álmodozott. A szomszéd faluban dolgozó orvos lányának – jelenlegi feleségének – a hatására kezdett el tanulni. Már egyetemista korukban megszületett az első gyerekük.

A Hannoveri Egyetemen szerzett gépészmérnöki diplomát. A Volkswagen AG-nál 1991-től dolgozik. 2002-ben került városunkba, először a termelésért felelős ügyvezetői megbízatást kapott. 2004-től már ő az első számú ügyvezető. A gyár utóbbi hét évben történő felfutása elsősorban neki köszönhető

Négy gyerekük van, felesége orvos. Ausztriában laknak, Thomas Faustmann onnan jár át naponta Győrbe. A magyar gazdasági élet legbefolyásosabb külföldi cégvezetői közé tartozik, munkáját állami kitüntetéssel is elismerték. Megszerette Győrt, kifejezetten örül annak, hogy két évre ismét megbízást kapott az Audi Hungaria Motor Kft. győri irányítására.