Győr+
2017.10.27. 10:03

Élőben jelentkeztünk a városi közgyűlésről

Tíz órakor kezdődött az önkormányzat közgyűlése a győri Városháza dísztermében. Többek között parkolólemez és az Európa Kulturális Fővárosa 2023 címre való pályázat benyújtása illetve az autóbuszos közlekedés is szerepel a napirenden.

 

A helyszínen vagyunk és a legfontosabbakról tudósítunk olvasóinknak.

A napirendi pontokról ITT tájékozódhatnak részletesen.


12.10

Zárt ülésen döntött a közgyűlés arról, hogy új, alacsony padlós vagy alacsony belépésű, dízel autóbuszok közlekedhessenek a városban.

Ahogy a héten beszámoltunk róla, az Egyesített Egészségügyi és Szociális Intézmény (EESZI) igazgatója új megbízatást kap: november 1-től Panker Mihály vezeti a városháza Humánpolitikai Főosztályát – ennek elfogadásáról is zárt ülésen döntöttek a képviselők.

A közgyűlés véget ért, legközelebb november 22-én tanácskozik a testület.


11.55

Glázer Tímea (DK) a 12. napirend, vagyis a városüzemeltetési kiadások előirányzatának módosítása kapcsán megjegyzi: nagyon intenzív szúnyogirtás volt az évben, javaslata szerint jövőre is hasonlóan intenzív védekezésre van szükség.

Borkai Zsolt felhívja a figyelmet, az elmúlt években kiemelt figyelmet fordítottak erre.

 

11.40

Fodor Roland az újvárosi városrehabilitáció II. üteméről szóló pályázathoz szól hozzá, az önerő felhasználásáról érdeklődik.

Jogos a felvetés, vegyes tulajdonú épületekről van szó, a homlokzatok felújításánál az önkormányzat fizet, de belső felújításokat nem fognak végezni, csak önkormányzati lakásokban, a magántulajdonúaknál nem – válaszol a polgármester és hozzáteszi, egy nem jól megfogalmazott előterjesztésről van szó.

Dr. Fekete Dávid alpolgármester kér szót: a Kossuth utca rehabilitációjának egy újabb üteméhez érkeztünk el. Az előző körben kizárólag önkormányzati tulajdonú ingatlanok felújításáról volt szó. Most vannak magántulajdonú lakások is a tervben. A homlokzat és a lépcsőházak rendezése van benne a pályázatban a magántulajdonok esetében, az önkormányzat tulajdonában lévő lakások esetében a belső felújítás is.

Dr. Neupor Zsolt azt kérdezi, miért 200 millió forint az önerő?

Vegyük ki a konkrét összeget, indítsuk el a közbeszerzési eljárást és utána térjünk rá vissza, hogy az önkormányzat biztosítja-e az összeget.

Fűke Péter településfejlesztési osztályvezető tájékoztatása szerint a nyertes pályázat alapján 450 millió forintot tudnak fejlesztésre biztosítani, amiből az érintett ingatlanok közös helyiségeit, homlokzatát újítják fel, ez száz százalékos támogatás. A 200 millió forintot az önkormányzati tulajdonú lakások felújítására szeretnénk fordítani – magyarázza.

Borkai Zsolt javaslata: a közbeszerzés után újra a képviselő testület elé kerül az ügy, hogy támogatják-e az önerő kérdését. Újváros fejlesztését továbbra is a szívén viseli az önkormányzat – teszi hozzá a napirend megszavazása előtt.

 

11.23

Néhány hónapja döntött a testület, hogy a város nem alapít saját céget, hiszen az előzetes tanulmányok szerint drágább és időigényesebb volna, hanem az autóbusz-közlekedési közszolgáltatást az önkormányzattól független gazdasági társaság látja el továbbra is, ezért pályázatot ír ki a feladatra. A pályázatot kiírták, ennek bírálatáról szavaz most a közgyűlés.

– El kell gondolkodnunk, hogyan tovább, aggasztó a helyzet a benyújtott pályázati összegeket látva – osztja meg a tapasztalatokat Borkai Zsolt.

Dr. Neupor Zsolt: vérlázító, amilyen ajánlatot tett az ÉNYKK, az egyetlen pályázó. Közfeladatot látnak el és ezzel visszaélnek.

Borkai Zsolt azt mondja, sokkolta az ár, amikor meglátta a pályázatot. Megoldást kell találnunk a helyzetre – hangsúlyozza továbbra is.

A helyi tömegközlekedés kérdését is megvitatják

 

Fodor Roland (Jobbik) szerint még mindig nem késő egy önkormányzati vállalatot létrehozni. A tatabányai példát említi, ahol saját buszokat vásároltak. Győr jelenleg Magyarország “bezzeg” városa, viszont nem lehet félvállról venni a közösségi közlekedés fejlesztését sem.

Nem beszélhet ilyen hozzáállásról a városvezetés nevében – reagál a polgármester. Az elmúlt időszakban infrastruktúra fejlesztés ügyében is rengeteget tettünk, és a közösségi közlekedés kérdésének megoldásáért is mindent megteszünk. Kapcsolatban vagyunk a többi önkormányzattal, ellenkező véleményeket kapunk tőlük – árulja el Borkai Zsolt.

A képviselők megszavazták az előterjesztést.

 

11.10

Egy újabb közterületi alkotása lesz városunknak: Kodály Zoltán előtt tisztelegnek a zenetudósról elnevezett utca és az Ifjúság körút kereszteződésében, a Kodály-emlékév alkalmából egy térinstallációval, amit a tervek szerint november végén helyeznek ki.

 

Kodály Zoltán

 

 

11.05

A negyedik napirendi pont az Európa Kulturális Fővárosa 2023 cím elnyerésére szóló pályázat benyújtásáról szól.

Pollreisz Balázs (MSZP-Együtt) azt említi: nem lát erről részletes tájékoztatót, bízik benne, hogy a jövőben láthatja.

Ami késik, nem múlik – válaszol a polgármester. A bizottság továbbra is aktívan működik, a tájékoztatás folyamatos lesz a fejleményekről. A pályázatnak viszont maradnak olyan elemei, amiket nem hozhatnak nyilvánosságra idő előtt, hiszen azokat más pályázók a hátrányunkra tudnának fordítani.

Fodor Roland (Jobbik): természetesen én is támogatom a pályázatot. Arra hívja fel a figyelmet, hogy az útfejlesztésre is költeni kell, hogy Győrt egészében kulturáltnak lássa Európa.

– Nagy összegeket szánunk az úthálózat javítására, fejlesztésére. Új utak is épülnek, nem állunk rosszul. Koncepció készült, állami és európai uniós támogatások segítségével szisztematikusan fejlesztjük a város úthálózatát. A csomópontok felújításánál a közlekedőknek is türelemmel kell lenniük – reagál Borkai Zsolt.

 

Dr. Fekete Dávid alpolgármester kér szót és emlékeztet, az EYOF megrendezésével fantasztikus infrastruktúra jött létre.

Több ezer győrit tudtunk megszólítani tavasszal kérdőívezéssel, történt reprezentatív kutatás is. Megkérdeztük a kulturális intézményeink képviselőit, hogy a tartalmi elemekhez az ő véleményüket is hozzá tudjuk tenni. A pályázat előkészítő bizottság ezután ezt értékelte. Most egy felhatalmazásról szavazunk, hogy a város pályázni kíván decemberben. Ez csak első kör, ezt követően előzsűrizés után juthat tovább a város a következő körbe – mondja el az alpolgármester.

 

 

10.47

A képviselők megszavazták a rendelet módosítását.

 

10.45

Kalmár Ákos (Fidesz-KDNP) szerint az élet fogja megmondani, hol lesz az a határ, ahol már nem éri meg letenni az autót ingyenesen azoknak, akik a Belvárosba tartanak.

Radnóti Ákos kér újra szót: elmondja, bírságolások történtek az elmúlt időszakban, mert a városban zaklatták – többek között – a parkolójegyet vásárlókat. A rendőrség és a közterületet felügyelet munkatársai kiemelten odafigyelnek ezekre a szabálysértésekre, bűncselekményekre.

Dr. Dézsi Csaba (Fidesz-KDNP) szintén elmondja, a lakók kérték, hogy legyen fizetőövezet az érintett nádorvárosi rész. Nagyon sok az autó a városban, fontos, hogy a város élhető legyen. Azok érdekeit képviseli, akik a körzetében laknak – hangsúlyozza.

 

10.33

Neupor Zsolt arról beszél, félévente kijjebb tolják a fizető parkolóövezetet. Hozzáteszi, jogos lakossági igény, hogy a lakhelye környékén szeretne mindenki parkolni.

Meglátása szerint a Belvárosból, hiányzik 500-1000 ingyenes, vagy kedvezményes parkolóhely. P+R parkolók jelenthetnék a megoldást.

„Hol az az övezeti határ, ahonnan a Belváros elérése nem túl racionális?” – teszi fel végül a kérdést, amit meg kell a jövőben válaszolni szerinte.

Borkai Zsolt elmondja, az önkormányzat fontos feladata, hogy egyenlő bánásmód legyen a Győrben élőkkel szemben. Nehéz kérdés, hogy a parkolásnak ingyenesnek kell-e lennie. A P+R parkolók nagyon közel lennének a Belvároshoz, nem támogatja. Az ártéren lévő részt ráadásul nem lehet fejleszteni, engedélyt sem kapnak rá.

Radnóti Ákos alpolgármester arról tájékoztat, hogy többszáz aláírás gyűlt össze az érintett utcák fizetőssé tételének érdekében. Fontosnak tartja, hogy elsősorban az ott élők jussanak parkolóhoz. A város nem véletlenül áldoz a közösségi közlekedés fejlesztésére, bővítik a GyőrBike rendszert, ezzel a lehetőséggel is lehet élni alternatív megoldásként – teszi hozzá.

Fodor Roland (Jobbik) felszólalás közben

10.20

Fizető parkolóhelyekről szól a következő napirend.

A Kálvária utca és a Bem tér környékén élőktől érkezett a kérés, hogy találjanak megoldást a parkolási gondok bővítésére az érintett terület fizetőparkoló-hálózatba vonásával. Hogy mely utcák érintettek, ITT nézhetik meg.

Fodor Roland (Jobbik) örül, hogy ez az előterjesztés finomodott a bizottsági tárgyalások után, kiemelte a Semmelweis utca parkolóövezetbe vonását, mert az utca szigetként működött, a lakókat zavarta, hogy mindenki ott szeretne parkolni. Hibásnak tartja viszont, hogy a problémát csak kijjebb tolják.

A parkolójegyek utólagos bemutatásáról, továbbértékesítéséről is szó volt, amire valamilyen módszert ki kell dolgozni, hogy ne lehessen trükközni. Az emberek többsége becsületes – hangsúlyozta Borkai Zsolt polgármester.


10.13

A képviselők hozzászólás nélkül fogadták el a javaslatokat.

Borkai Zsolt polgármester

10.10

23 képviselő van jelen, a testület tehát határozatképes.

Elsőként településszerkezeti tervmódosítások kerülnek a képviselők elé. Ezek között szerepel az adyvárosi parkolólemez kialakítása, mely szerepel a Modern Városok Programban. A kórház körül komoly problémát jelent a parkolás, ezt orvosolja a közel 360 férőhelyes, földszint plusz kétszintes parkolólemez kialakítása a jelenlegi felszíni parkoló területén, amely több mint 180 új parkolóhely létesítését jelenti. Ennek tervezésénél a gazdaságossági szempontok mellett a zöld területek megőrzésére, fejlesztésére is figyeltek.

Szó van még az első pontban a Szauter utcai mentőállomásról is. Ahogy korábban többször beszámoltunk róla, Orbán Viktor miniszterelnök és Borkai Zsolt polgármester április 28-án írta alá azt a megállapodást, amely a város fejlesztéseit meghatározza a következő évtizedekre. A Modern Városok Programban szerepel az is, hogy a mentőállomást a kórház közelébe helyezik át, így javulhat az intézmény elérése, gyorsabb kivonulást tesz lehetővé, egyszerre szolgálja a betegek biztonságát és az egészségügyi dolgozók munkavégzését

Az előterjesztés szerint a beruházás tervezett helyszíne a Pláza melletti beépítetlen terület.

 

Fotó: Győr+ / O. Jakócs Péter