Győr+
2018.10.17. 07:01

Elérkezett a jövő TESZT: Audi A6 50 TDI

Az Audi az A6 nagy kategóriás típussal sokszor került a reflektorfénybe. 1997-ben például az újraértelmezett limuzin forma, 2018-ban pedig az intuitív érintőképernyős vezérlése miatt. Ezenkívül persze fejedelmi a kényelme, végtelenül erős, hihetetlenül csendes és szinte magától vezet. Akár egy A8…

Ingolstadtban az új zászlóshajók tervezésénél egyértelműen az a cél, hogy friss lemezruhába öltöztetve, a jövő technológiáit kínálják már ma. Amikor egy éve az A8-as luxuslimuzin bemutatkozott, nem is sejthettük, hogy hamarosan egy kategóriával lejjebb, elérhető közelségbe kerül majdnem minden technikai és kezelési újítás, amit ott bevezettek. Mit is jelent ez pontosan?

Érzékeinkre hat
Amint megközelítem az A6 limuzint, érzékeli a zsebemben a kulcsot. Nyitom az ajtót, majd a szokásosan kényelmes bőrülésbe ülök be. A pácélszekrény vastagságú ajtót nem rántom meg elég erősen, csak félig kattan be a zár. Azonban egy villanymotor behúzza helyettem. Megnyomom a start gombot, és minden életre kel. Az elektromos ülés beáll a korábbi pozíció ba – így már elérem a pedálokat. A tükrök kinyílnak, és a szélvédő sarkaiban kiemelkednek a Bangamp;Olufsen akuszikus lencsék – a térhangzású magassugárzók. Felvillan az Audi logó a kormány mögött a 12,3 colos LCD kijelzőn, és a középkonzol két érintőkép – ernyője pár másodperc alatt bekapcsol. Nem egy, hanem kettő! A felső 10,1 colos a szokásosnak nevezhető multimédiás egység – persze eszméletlenül éles képpel –, egy szinttel alatta pedig a 8,5 colos klímavezérlő egység. Megérintem. Nem történik semmi. Ezt nyomni kell, akár a gombokat. Amint erővel nyomom, érzem, hogy van visszajelzés. Diszkrét kattanó hang, és valami rezgés jellegű hatás. Pont olyan, mintha tényleg egy gombot nyomtam volna. És ez csak egy pont, ahol az A6 jelzi számomra, hogy egy mesterien megtervezett gépezet. A műszerfal egésze ultramodern, minden részlet kidolgozott. Minden él alumínium, a pult teteje bőrrel vart, a betétek fényes feketék vagy alumínium felületűek – de lehetne fa is.

Hengerek száma hat
özben el is felejtettem, hogy már jár a motor. Az új nómenklatúra szerinti eddigi legerősebb 50 TDI egy V6-os aggregát. Érdekessége, hogy egy 48 voltos „mild” hibrid rendszert társítottak hozzá – magyarul egy kis villanymotort, és nagyobb akksit –, ami csökkenti a fogyasztást. Például úgy, hogy a nyolcsebességes automata váltó képes „szabadonfutó” módba váltani nagyobb sebességnél, ha csak tartjuk a tempót. A rendszer 286 lóerős és maximálisan 620 Nm nyomatékot ad át mind a négy keréknek (Quattro hajtás). 5,5 mp a 0–100 sprint, amiből nem érez semmit az ember akkor, ha bent ül. A feláras légrugózással még rossz úton is csak úgy suhan az 1,9 tonnás autó. Érezni a kocsin, hogy német autópályákra tervezték – a magyar utakon nem is kihasználható ez az erőtartalék. Viszont segít kordában tartani az elektronika, hiszen minden vezetést támogató eszköz benne van. Az intelligens távolságtartó tempomat figyeli a táblákat és lassít vagy gyorsít, a korlátozásoknak megfelelően. Közben, ha elénk kerül valaki, fékez, kanyarban a sávban tart. Még a gázpedál is visszarúg, ha gyorsabban hajtunk, mint szabadna, vagy egy kereszteződéshez közelítünk. Ez az Audi már az önvezető autók nagyon jól működő előfutára. Nem hajt magától, de tehermentesíti a sofőrt.

Látványos
Éjszaka sem gond a rendszernek a segítségnyújtás. Rendelhető éjjellátó, ami a virtuális műszeregységen mutatja az utat, illetve a nem látható, mozgó élőlényeket, élettelen akadályokat. A HD LED mátrix fényszóró azonban szinte minden körülmények között nappali világosságot varázsol az úttestre. Egyébként az autó orrán a sok szenzor elegánsan elhelyezett, nem csorbít az új A6 komolyra vett kiállásán. Az egész karosszéria tömzsibb – képeken egy számmal kisebbnek hat – köszönhetően a 20- 21 colos új felniknek, és a magas övvonalnak. Dudorodnak a sárvédők, a hátsó olyannyira, hogy szívesen nézeget az ember a tükörbe, hogy csodálhassa. Pedig a legújabb, 3D megjelenítésre képes kamerarendszer külső nézetből is mutatja a hat centi híján ötméteres test határait. Úgy érzem, elérkezett a jövő, amikor egy ilyen luxusautó gördülékenyen nyújtja a több száz szolgáltatást azoknak, akik hajlandók kifizetni a 17 millió forintos alapárat. Viszont aki erre szánja el magát, nem fog itt megállni. Meg kell hallgatnia az 23 hangszórós, 1920 W teljesítményű Bamp;O hangrendszert, kipróbálni a head-up-displayt, a négyzónás klíma hátsó sori érintős vezérlését, és az RGB minden árnyalatát tudó hangulatvilágítást – még ha ezekért egy kompakt autó árát is ki kell fizetnie…

 

Szöveg és kép: Nagy Viktor