Csak halkan TESZT: Ford Mondeo Hybrid Kombi

Győr+
2019.07.31. 10:23

A Mondeo az egyik legsikeresebb középkategóriás modell a piacon. Óriási, kényelmes, elsőrangú a futóműve és megfizethető. Ha kombi, akkor pedig családi autónak is tökéletes. És ha hibrid?

Monde-o­bb
A hibrid Mondeo nem most került a piacra. Már túl van egy frissítésen, és már kombi karosszériába csomagolva is megvehetjük. Külsőre mint egy Mondeo Kombi: 4867 mm hosszú, elölről a Mustang tekintetét örökölte, sziluettje egy sportkombit mutat, míg a fara arisztokratikus. A megszokott forma semmit nem öregszik. Honnan tudjuk, hogy egy benzin­elektromos hibrid van nálunk? Szinte csak az első ajtók oldalán lévő feliratból. Gyanús lehet a 16 colos felnikre tett ballonos gumiszett – ez körülbelül 2 deci üzemanyagot spórol, nem mellesleg a kényelmes futást új szintre emeli. Indításkor jön a következő árulkodó jel: nincs motorhang és fordulatszámmérő. Egy kis zöld autócska, alatta egy előre­hátra mutató nyilat ábrázoló piktogram jelzi, menetkész a kocsi.

Megbízható
A hibrid autó kevésbé elterjedt, mint egymotoros társai, legyen az teljesen elektromos vagy belső égésű motorral szerelt. Az elinduláskor érezhető királyi csend és a környezettudatos miliő új szintre emeli az utazást. Egyébként úgy kell vezetni, mint egy automata váltós Mondeót. D­fokozatban a 120 lóerős villanymotor a háttérben teszi a dolgát. Ha jobban megnyomjuk a gázt, észrevétlenül beindul a 2 literes Atkinson­ciklusú benzinmotor és ketten gyorsítják a közel 1,7 tonnás kombit. Utóbbi 144 lóerős, együtt pedig 187 lóerőt tudnak 300 Nm maximális nyomaték mellett. A benzinmotor a Ford terméke, a rendszer többi része a Toyotától származik. Az eCVT fokozatmentes váltót egybeépítették egy generátorral és a villanymotorral. A csomagtartóba bekerült az 1,4 kWh­s akkumulátor, ami csak 85 litert vesz el a hasznos térfogatból. Az ideális üzemelésre beállított benzinmotort a nyomatékigényes gyorsításoknál a villanymotor segíti ki, egy turbófeltöltő motor hatását adva. A hibamentes működésre garancia, hogy nincs az autóban se kettős tömegű lendkerék, se kuplungszerkezet, de még a klímakompresszor is elektromos, a benzinmotor vezérlése láncos, a befecskendezés a szívócsőbe történik, mégsem kell részecskeszűrő.

Suhanás
Ez mind szép és jó, de az egyszerűen is bonyolultnak tűnő hibrid technika mit mutat a hétköznapokban? A méretes Fordot tisztességesen mozgatja, 9,2 alatt futja a százas sprintet. Ennél is jobb a rugalmassága, hiszen a villanymotor rendelkezésre álló maximális nyomatékával segít! A normál Mondeo zajkomfortja is csodás, de a hibrid még rátesz egy lapáttal. A dugóban araszolva elektromosan hajt, finom gyorsításkor úgy húz, mint egy intercity, amikor egyenletes tempót veszünk fel – akár országúton is –, ugyancsak villannyal suhanhatunk. Igazi csoda, amikor fékezéskor az egyébként hővé alakuló energiát be tudjuk tölteni az akkuba. Ehhez a gumilabdaszerű fékpedált kell okosan kezelnünk. Itt az elnyújtott lassítások hozzák a legtöbbet a konyhára – és ilyenkor nem kopik a fék sem. Aztán gáz adáskor felhasználhatjuk azt, amit betöltöttünk. Ha nincs elég töltés, akkor a benzinmotor tölti fel menet közben a rendszert. ECO módban takarékosabban járhatunk, anélkül pedig akár sportosan, mert ugrik a vas. Hosszú úton és városban egyaránt hihetetlen kényelmes a kocsi. Ehhez pedig csodás fogyasztás társul: városban és országúton 5­-6 literrel, autópályán is alig 7-­tel beéri a Ford óriása.

Elérhető
Eddig csak a legmagasabb felszereltségi szinttel lehetett párosítani a Modeo Hibridet, ezért nem volt igazán csábító. Most viszont dízel­pótló vált belőle. 9 millió forintos indulóára mellé néhány százezer forintot pakolva metálfénnyel, adaptív tempomattal vagy LED fényszórókkal egészíthetjük ki a Titanium alapfelszereltséget. És nem kell számolgatnunk, meddig tart ki az üzemanyag, mert a 45 literes tank „hibrides” stílusban akár 900 kilométeres utazásokhoz is elég.

Kép és szöveg: Nagy Viktor