Győr+
2018.03.20. 14:16

Beteljesül a Mosoni-Duna álom

Az Országos Vízügyi Főigazgatóság és az Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság Konzorciuma által valósul meg, a több mint 28 milliárd forint összköltségvetésű „Mosoni-Duna torkolati szakaszának vízszint rehabilitációja” című projekt. A beruházás projektindító rendezvényét kedden, a Győr-Gönyű Országos Közforgalmú Kikötőben tartotta az Igazgatóság.

A projekt előkészítése – a Kikötő fejlesztéséhez kapcsolódóan – ugyan már évekkel ezelőtt elkezdődött, de a megvalósítás végül csak a 2014-2020-as európai uniós programozási időszakban, a Környezeti és Energiahatékonysági Operatív Programban (KEHOP) vált lehetővé. A Kormány a beruházást nemzetgazdaságilag kiemelt jelentőségű projektnek nyilvánította.

A kivitelezést végző Mosoni-Duna 2017 Konzorcium a tavalyi év december 18-án vehette át a munkaterületet, azóta folynak az építés előkészítési munkák (geodéziai felmérés, geotechnikai feltárás, lőszermentesítés, tervezés). Február végén pedig már a fakitermelés is megkezdődött.

A beruházás szükségességét az indokolja, hogy az 1950-60-as évektől kezdődően a Dunán jelentős medersüllyedés alakult ki, melynek következtében lesüllyedtek a kis- és közepes vízszintek is – a Mosoni-Duna torkolatánál a kisvízszintek közel 2 métert. A vízszintsüllyedés eredményeként a dunai kisvizek leszívják a Mosoni-Duna alsó torkolati szakaszán a vizeket, a kedvezőtlen hatás még Győrnél, sőt a Rába alsó szakaszán is érzékelhető. Mindezek mellett komoly gondot okoz az árvízszintek emelkedése; legutóbb 2013-ban vonult le rekord méretű árhullám a Dunán.

A beruházás fő célja a Mosoni-Duna alsó szakaszán a kis- és közepes vízszintek megemelése, a Duna megtámasztó hatásának megfelelő torkolati vízszint visszaállítása, mely által lehetővé válik a vizes élőhelyek rehabilitációja. További cél a hajózás biztosítása, a győri városkép javítása és a vízszint rehabilitáció hatásterületén az árvízvédelmi biztonság javítása, valamint a vízszintemeléssel az Igazgatóság korábbi projektjeinek („Mosoni-Duna és Lajta folyó térségi vízgazdálkodási rehabilitációja” és a „Szigetközi mentett oldali és hullámtéri vízpótló rendszer ökológiai célú továbbfejlesztése”) céljai is maradéktalanul teljesülnek.

 

 

A fenti összetett célkitűzések egy komplex műtárgy kialakítását igénylik, amely az árvízkapu funkciót is biztosító vízszintszabályozó műből, hajózsilipből, és a Mosoni-Duna hosszirányú ökológiai átjárhatóságát biztosító létesítményből (hallépcsőből) áll. Az üzemelési, fenntartási munkák elvégzéséhez üzemi híd létesül a műtárgy fölött és kétszintes kezelőépület a hajózsilip mellett.

A projekt keretében a Mosoni-Duna torkolatát áthelyezik, mely részben a Farkasúsztatói ágon, részben pedig a Torda szigeten keresztül, a jelenlegi torkolat felett mintegy másfél kilométerrel feljebb vezeti majd a Mosoni-Duna vizét a Dunába, a jelenlegi meder pedig a Győr-Gönyű Országos Közforgalmú Kikötő felett áttöltésre kerül. A mederáttöltés, illetve árvízvédelmi töltés a mértékadó árvízszintekre fog kiépülni a vonatkozó rendeletnek megfelelően. A vízi turistákra való tekintettel a csónakok kézi átemelés lehetőségének megteremtésére csónakátemelő rámpát és sólyákat alakítanak ki.

A beruházás építési munkái várhatóan 2021. május hónapra fejeződnek be.