Győr+
2011.09.02. 07:53

Bécs, Pozsony, Győr: hajóközlekedés az Aranyháromszögben?

Két vízi útvonalon indulhat el a közeljövőben a Szigetköz felső része, illetve a Csallóköz és Pozsony közlekedési összeköttetését javító, de Ausztriával is kapcsolatot teremtő Dunabusz projekt. Egy kisebb hajó szállítaná az utasokat Dunakiliti és Somorja között, míg egy nagyobb járatnak Somorja és Pozsony érintésével az ausztriai Hainburg lenne a célállomása.

A Magyarország és Szlovákia között létrejövő vízi összeköttetés nemcsak az idegenforgalom erősítését, de a munkába járást is segítené a két ország között, és ami a legfontosabb, hogy a hosszú távú célok között a vízi útvonal Pozsonytól és a felvidéki, valamint csallóközi falvaktól kihúzódna a Dunán egészen Bécsig, továbbá Győr belvárosáig.

A vízi közlekedés csak akkor lehet versenyképes, ha gyorsabban, és nem drágábban szállítja az utasokat, mintha azok közúton közlekednének. Márpedig a Somorja és Pozsony közötti 21 kilométeres út megtétele autóbusszal csúcsidőn kívül 35 percet, de nagy forgalomban akár másfél órát is igénybe vehet, míg a jegy ára másfél euró.

„Hogyha ez megvalósulna, akkor az idegenforgalmi beruházásaink, éttermeink, a kiadó szobáink és a vendéglátóegységeink biztosan profitálnának belőle, és ezáltal a településünk is” – véli Kiss Vince, Rajka polgármestere.

Rajkán 800 szlovák él, akik a kis szigetközi faluból járnak dolgozni Pozsonyba. Nekik, vagy a felvidéki magyar rokonaikat látogató helyieknek is nagy segítség lesz a vízi összeköttetés.

„A körtvélyesi víztározó mellett lévő településeknek lehetőséget biztosít arra, hogy egy gyorsforgalmi hajón keresztül gyorsabban megközelíthessék Pozsonyt, ebbe kapcsolódna be Somorja, Gútor a túloldalon, illetve a magyar oldalról elsősorban Rajka, illetve Dunakiliti” – tájékoztatott Végh Csaba projektmenedzser.

Mivel a csallóközi gyorsforgalmi út építése a szlovák kormány ígérete ellenére még el sem kezdődött, és 2020 előtt aligha várható az átadása, a Duna adottságait kihasználni nemcsak hasznos, de egyedülálló kezdeményezés is volna.

„Én nem tudok arról, hogy létezik-e más ilyen megoldás is Magyarország és Szlovákia vonatkozásában, de mi ebben szeretnénk úttörők lenni, és úgy gondolom, hogy rendkívül fontos dolog, hogy ez a probléma megoldódjék. Részben a szlovák–magyar kapcsolatok javítása, részben a turizmus fel pezsdítése kapcsán” – mondta Kvarda József, Nagyszombat Megye Önkormányzatának alelnöke.

A projektben partnerséget vállaló Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat törekvése, hogy a vízi összeköttetés kibővüljön, és a hajók jussanak el Bécstől Pozsony és Szigetköz érintésével egészen Győr belvárosáig.

„Megfogalmaztuk azt is, hogy netalántán a munkába járást is segítené a vízi közlekedés kialakítása, tehát akik Rajkáról ezt a Duna-buszt igénybe veszik, Pozsonyba át tudnak menni akár turistaként, de az elhelyezkedést is tudnánk segíteni. Ennél is fontosabb, hogy a következő lépcsőben megcélozzuk a hajójárat közlekedtetését Bécs felé is” – így Kóczán Zoltán, a Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat alelnöke.

A Duna-busz projekt megvalósíthatósági tanulmányát készítő szakemberek megállapításai szerint jelentős pénzügyi kockázatokkal járna, ha csupán magánforrásból akarnák megvalósítani ezt a közlekedési folyosót. Ezért azt javasolják, hogy a helyi és megyei önkormányzatok uniós forrásra pályázva teremtsék elő a szükséges – az egyes változatokban 1,15 és 1,55 millió euró közé becsült – forrásigényt, majd adják ki egy magáncégnek a rendszer üzemeltetését. A rentábilis üzemeltetéshez 1,55 eurós jegyár mellett a gyenge hónapokban 20, a közepesekben 30, az erős – jellemzően nyári – hónapokban pedig 40 százalékos kihasználtságot kellene elérni a Duna-busz rendszerrel.

A szakemberek szerint a győri Audi-beruházás munkahelyteremtő és gazdaságélénkítő hatásai miatt kiemelten fontos, hogy a péri repülőtér nyújtotta légi forgalom, valamint a kormány által is támogatott győri keleti elkerülő út mellett a dunai vízi személyszállítás feltételei is mielőbb megteremtődjenek.

Bakács László