Győr+
2012.04.01. 09:24

„Az utánunk jövő generációknak is építjük az új gyárat”

Interjú Rozman Richárddal, az Audi Hungaria Motor Kft. személyügyi igazgatójával.

Ha most egy állásinterjún lennénk, akkor valószínűleg elhangozna az a kérdés, hogy mik az erősségei és a gyengeségei?

Az a fontos, hogy az ember az erősségeire építsen. Azt hiszem, az én egyik fő erősségem a nyitottságom, a másik pedig, hogy jól össze tudom fogni a csapatomat, illetve a rám bízott témákat. Az, hogy lassan nyolcezer ember dolgozik ennél a cégnél, nagy kihívás, hiszen az üzeneteket mindenkihez el kell juttatni, érthetővé kell tenni.

A vállalat személyügyi stratégiája ma már túlmutat önmagán, hiszen az egészen kis gyerekeket is bevonja az Audi vérkeringésébe. Mit gondol, az Audi Hungaria Német Iskola kisdiákjai közül arányaiban hányan lesznek majd munkatársai a cégnek is?

Meg vagyok róla győződve, hogy hosszú távon is tudunk olyan attraktív vállalat maradni, hogy a mostani általános iskolások minket választanak, ha felnőnek, követve szüleik, ismerőseik útját. A most zajló beruházásban az utánunk jövő generációknak is építjük az új gyárat, azoknak a mostani gyerekeknek, akik 5-10 év múlva elmennek gimnáziumba, majd később egyetemre, vagy éppen kitanulnak egy szakmát. Mindkét lehetséges továbbtanulási irányt támogatjuk, hiszen az általános iskolát szeretnénk úgy felépíteni, hogy a két tannyelvű érettségiig el lehessen jutni, illetve több mint tíz éve együttműködünk a középiskolákkal a duális szakképzés terén. Ismert a vállalatunk és a Széchenyi-egyetem kiváló együttműködése is.

A Győr költségvetésének egyharmadát adó kft. vonzó munkahely. Mivel motiválják a dolgozóikat, hogy ennyire szeretnek önöknél, aki pedig nincs itt, be akar kerülni? (Tavaly mintegy 30 ezren pályáztak különböző állásokra az Audi Hungariához.) Csak az átlagon felüli kereset és a különböző juttatások számítanak, vagy van más is?

Azt hiszem, emocionálisan is vonzza a műszaki vénával megáldott embereket ez a gyár, hiszen mi kifejezetten szép termékeket gyártunk: autókat és egyik fő alkatrészüket, a motort. Bárki, aki itt elkezd dolgozni, egy jól kiszámítható, biztos munkahellyel találkozik, fejlődni tud, és egy teljesítményorientált ösztönzési rendszer részese lehet. Azt hiszem, a nyugdíjig bőven van mit tenni ennél a vállalatnál.

Rohamtempóban épül az új gyár, ahova folyamatosan veszik fel az embereket. 2011 végén 7.322 fő saját munkavállalójuk volt, de a beruházások befejeződésével 1-2 éven belül ez a szám már 8 ezer felett lesz. Milyen földrajzi sugarú körből vesznek fel embereket?

A toborzáskor, illetve a munkaerő-felvételkor figyelembe vesszük azt a célt, hogy a munkatárs a lakhelyéről egy óra alatt be tudjon érni a gyárba. Idáig 50 km sugarú volt ez a kör, ezt 70 km-ig lehet bővíteni. A másik fontos dolog, hogy milyen a nemek aránya a cégnél. Célunk a hölgydolgozóink számának növelése, ez egyébként az elmúlt időszakban évről évre sikerült is. Érdekes, hogy a krízisből a foglalkoztatás arányát tekintve a férfiak sokkal jobban jöttek ki, mint a nők. Ebből adódóan társadalmi felelősségnek érezzük, hogy lépjünk ezen a területen. Érdemes megvizsgálni, hogy milyen profilú, milyen végzettségű hölgyek tudnának még nálunk dolgozni, és hogy hogyan tudnánk őket a nálunk jelentkező feladatokra felkészíteni. A munkaügyi központtal közösen el is indítunk majd egy ilyen programot.

Ebből a szempontból szimbolikus, hogy a 7000. munkatársuk épp egy üzemmérnök hölgy.

Az Audi Hungaria dolgozóinak 8,1 százaléka hölgy. Lebontva: a szellemi munkát végzőknél közel 20, a menedzsmentben 10,5, a gyártósorokon pedig 3 százalék a nők aránya. A szakmunkás végzettséget igénylő soron is dolgozhatna több női munkatárs, többek között erre szolgál a már említett program a munkaügyi központtal. Egyébként én annak örülnék, ha egy családból minél többen nálunk dolgoznának, nemcsak a férj és a gyerekek, hanem a feleség is.

Meglehetősen sok család helyzete került veszélybe a szomszédos megyében lévő Nokia-gyár vezetőinek közelmúltbeli döntése miatt. Tudnak-e átvenni a cég elbocsátott dolgozói közül?

A környező vállalatokkal, így a Nokiával is tartjuk a kapcsolatot, hiszen nagyon fontos, hogy tudjuk egymásról, ki milyen irányban halad, a munkaerőpiac milyen változására lehet számítani. A Nokiával régóta folytatunk stratégiai együttműködést. Azok a nokiás kollégák, akik megfelelnek a mi elvárásainknak, végzettség és egyéb szempontból, természetesen bekerülhetnek a mi kiválasztási rendszerünkbe. Ugyanakkor az innen érkező jelentkezőkre is ugyanazok a kiválasztási elvek vonatkoznak, mint a máshonnan jövőkre.

Mennyire vált be a Philips egykori csarnokában életre hívott képzési központ, ahol Magyarországon eddig nem képzett új szakmákat is oktatnak?

Azt hiszem, hogy sok szempontból úttörők vagyunk. Újra igyekszünk meghonosítani olyan szakmákat, amiket az én időmben még oktattak. Nagyon örülök ennek a képzési központnak, amelyben gyakorlatilag a komplett termelési folyamatot szimuláljuk a karosszériaelemek összeszerelésétől a lakkozásig. Azaz az autógyártáshoz szükséges képzést teljesen le tudjuk fedni, illetve szakmunkástanulóink is itt töltik gyakorlati idejüket, ami már csak azért is jó, mert a tréningcentrumban ugyanazon alapelvek szerint működik az oktatás, mint a gyárban a munka.

Azt hallani, hogy az Audi Hungaria Magyarország azon kevés munkaadói közé tartozik, ahol komolyan veszik a szakszervezetet. Meglepődnek az újonnan belépők, hogy itt nemcsak kötelezettségeik, hanem jogaik is vannak?

Nem mondanám, hogy meglepődnek, a vállalatunknak fontos, hogy rendezett viszony legyen a munkaadó és a munkavállaló között. Nagyon fontosnak tartjuk, hogy a szakszervezet és a vállalat is konkrét megállapodások mentén tudjon dolgozni. Ez alatt azt értem, hogy a kollektív szerződést mindegyik félnek kötelessége betartani, és éves szinten van bérmegállapodás, amelyben lefektetjük a bérezési irányelveket. Emellett különböző kommunikációs platformjainkon egyeztetünk. Mindkét fél érdeke és közös szándéka, hogy ezt a vállalatot jól működtessük.

A szakszervezetről a sajtóban nem sokat hallani, még akkor sem bocsátottak el tömegesen embereket, amikor a válság meglehetősen érzékenyen érintette az autóipart. 2011 pedig már az Audi történetének legsikeresebb éve volt, hozzájárult ehhez az is, hogy a HR-stratégiát a válság adta adottságokhoz igazították?

Mindenképpen, hiszen ha megnézzük a győri Audi történetét, mindig a növekedés volt jellemző. Ez az első komolyabb válság, ami elért minket, és itt is meg tudtuk mutatni, hogy a munkavállalói oldallal közös megállapodások mentén meg tudjuk oldani a problémákat. Minden határozatlan idejű szerződéses audis munkatársnak megtartottuk a munkahelyét. Ami helyes döntés is volt, mert utána növekedtek a gyártási darabszámok, illetve most lehetőségünk van egy új nagyberuházást megvalósítani. Azt hiszem, hogy ezt a lehetőséget csak olyan telephely kapja meg, amely képes növekedni, de felülkerekedni is a nehéz helyzeteken. A győri gyár ilyen.

Wurmbrandt András

Fotó O. Jakócs Péter