Asszonymester, tenyészállatteljesítmény-vizsgáló és elektromos halász – különleges szakképzések Magyarországon

Győr+
2011.10.16. 09:05

Egyre több diák fél attól, hogy bármelyik szak mellett dönt, a végén nem szerez állást, s diplomája nem sokat ér. Tanároknak, biológusoknak és sokan másoknak nem kopogtat a szerencse, végzettségükkel nehezen tudnak elhelyezkedni. Ha már ők sem, akkor mi a helyzet azokkal a diákokkal, akik különleges képesítések felé vették az irányt? Utána néztünk, milyen szakmákban lehet oklevelet kapni Magyarországon.

Az egyetemek különös lehetőségeket kínálnak azoknak hallgatóknak, akik OKJ-képzést választanak. Legtöbb ilyen tanítási forma egy vagy két éven át tart. Vannak, akik azért jelentkeztek a különleges szakmákra, mert érdemben nem tudtak dönteni, s vonzotta őket a kíváncsiság.

Olyan diákok, akik irodalommal, újságírással vagy reklámiparral szeretnének foglalkozni fontos, hogy képesek legyenek tetszőleges szöveget tetszőleges formában, gördülékeny stílusban, megfelelően árnyalva és hatásosan felépítve megformálni. Ezt kínálja az alkotó vers-és prózaírás azaz a kreatív írás képzése. Ennek keretében a szépírás iskoláját szeretnék megteremteni.

De mit csinál egy biblioterapeuta? Nos, egy bibiloterapeuta alkalmassá válik olyan nevelő-fejlesztő szaktevékenység ellátására, mely az irodalom gyógyító hatását érvényesíti. Egészséges vagy beteg embereknek tartanak előadásokat, foglalkozásokat, ezek során verseket, prózákat olvasnak fel, s ezzel szeretnék gyógyítani az embereket. Gyanítható persze, hogy a betegek többsége még inkább az orvosoknak és a tablettákban hisz.

Mindenütt előfordulnak személyes és jogi viták a munkahelyen. Az általános mediátor olyan szakembereket képez, akik alkalmasak különböző szakterületeken konfliktusban álló felek közötti közvetítésre, egyezség létrehozására, kapcsolattartásra. Feladatuk, hogy olyan egyességet kössenek, amely mindkét fél számára a lehető legjobb megoldást szolgálja. Az tény: konfliktus bőven akad, de hogy aztán ezek feloldására mennyien veszik igénybe jelenleg a mediátorokat, abban vannak kétségeink.Igaz azonban, hogy az iskola nemcsak a jelennek, hanem a jövőnek nevel.

A mezőgazdasági ágazatban is találunk kecsegtető ajánlatokat: jelentkezhetünk gombaszakellenőrnek, tenyészállatteljesítmény-vizsgálónak, belovaglónak vagy elektromoshalászgép-kezelőnek is.Ezek közül a tenyészállatteljesítmény-vizsgáló szakma azért eléggé furcsán hangzik. Valószínűleg nem olyan ember fogalmazta meg ennek a tevékenységnek a nevét, aki a fentebb említett kreatív írásképzésre járt.

Aki szórakozva akar dolgozni és tanulni, lehet hanglemez-bemutató dj valamint zenei műsorvezető. Előírás, hogy jó kommunikáció képességgel rendelkezzen, s ismerje fel a zenei műfajokat.

Nőket várnak a tanult takarító és az asszonymesterek a ház körül címmel hirdetett képzésre. Az utóbbi esetben olyan szakembereket bocsátanak ki, akik járatások a kertészetben és az állattenyésztésben, e mellett tudnak főzni, varrni. A megszerzett tudásnak családanyaként és a falusi turizmusban is hasznát vehetik.

Nemrég a takarítás tanítása került be az Országos Képzési Jegyzékbe. Ötszáz órán keresztül sajátítják el a hallgatók a megfelelő seprési módszert és a tisztítás helyes sorrendjének betartását.

Sokféle képzett emberünk van tehát, bízzunk benne, hogy munkájuk is akad.

Kovács Veronika