Diáktudósítók

Interjú a Varázslóval

Győr+
2023.06.28. 15:24

2022 októberében egy tehetséges, győri illetőségű bűvész öregbítette hazánk hírnevét. Párkányi Kolos személyében tisztelhetjük ugyanis az első magyar „Fool Us"-nyertest.

(„Fool us”: amerikai bűvészeti show-műsor)

A bűvészt az amerikai TV show mellett még Katy Perry Firework c. videóklipjében is láthatjuk. Az interjú apropóját elsősorban a fentebb említett két esemény szolgáltatja, ám az is tény, hogy Kolos iskolánkban tanult, tehát bencés öregdiák.

A sokat utazó bűvész Messengeren válaszolt kérdéseimre.

Kolos, először is gratulálunk a Fool us megnyeréséhez! Hogyan kerültél a show-ba?

Köszönöm 🙂 Be kellett küldenem egy videót erről a mutatványról, amit aztán Zoom meetingek sora követett, ahol szintén elő kellett adnom a számomat, ami után végül is bekerültem a műsorba és kiutazhattam Las Vegasba.

Mindig is könnyen ment a nyilvános szereplés, vagy sokat kellett rajta dolgoznod, hogy ne legyen lámpalázad? Hogy készülsz fel az előadásaidra, nagyobb megmérettetéseidre?

Nekem nagyon sokáig lámpalázam volt, még most is, ha nagy a nyomás, elkezdek izgulni, de szerencsére egyre ritkábban és egyre kevésbé. Kialakult bennem egyfajta “nem érdekel ez az egész” mentalitás, és minden műsornak, előadásnak úgy megyek neki, hogy jól érzem magam és hogy úgyis jó lesz, és amúgy meg nem számít. Persze számít, csak abban a pillanatban elengedem ezeket a kötelékeket, hogy most ennek jól kell sikerülnie, vagy hogy ki néz éppen, vagy hogy milyen elegáns helyen vagyok…

Én projektszinten működöm, tehát kitűzök egy célt – legyen az szakmai vagy az élet más terén – és azt valósítom meg, lehetőségeimhez mérten a legjobban. Ilyenkor teljesen erre pörgök rá, és más dolgok a háttérbe szorulnak. Viszont, ha vége van egy ilyen időszaknak, akkor tudom élvezni a szabadidőt, ki tudom tölteni a napjaimat más érdeklődéseimmel is.

Melyik volt az a pillanat, amikor eldöntötted, hogy bűvész leszel, és hogyan reagáltak a szüleid, amikor bejelentetted nekik?

Szerintem ez nem egy pillanat volt, hanem egy folyamat. Ami alatt kiderült, hogy igen, ezt lehet profi hozzáállással művelni megélhetésszerűen. Igen, külföldön vannak nagyon nagy nevek, akik a szakma elöljárói; igen, ez működik, ha az ember komolyan veszi magát. Persze a környezetem először kritikusan szemlélte az eseményeket, teljesen jogosan, hiszen egy diploma sosem árt, és nagyon sok profi bűvész foglalkozik mással is élete során. A kedvenc példám az egyik spanyol világbajnok bűvész, Hector Mancha, aki egyébként tűzoltó, de olyan világbajnoki műsora van, hogy az valami hihetetlen. Ez mindenkinek a saját döntése, hogy mire teszi meg a tétjeit, nekem is vannak terveim a későbbiekre.

Hogy tudtad összeegyeztetni az iskolát a bűvészkedéssel?

Nagyon egyszerűen: a pad alatt mindig lehetett kártyát forgatni.:)

Továbbtanultál más irányba is? Mennyire használod ezeket az ismereteket?

A Budapesti Corvinus Egyetem Gazdálkodástudományi Karán végeztem gazdálkodási és menedzsment szakon. Azt gondolom, a közgazdaságtan az élet minden területén felhasználható, mert egy gondolkodási keretet ad, egyfajta nézőpontot, nem egy egzakt tudomány, amit csak meghatározott módon lehet alkalmazni. Olyan ez, mint egy szemüveg, amit ha felteszel, akkor azon a lencsén keresztül látod a dolgokat, de dönthetsz úgy is, hogy éppen nincs rá szükséged és akkor félrerakod.

Mi a legfontosabb dolog, amit a magántanárodtól tanultál (akár a bűvészettel, akár más dologgal kapcsolatban)?

Azt, hogy mind a pozitív, mind a negatív kritikát fenntartásokkal kell kezelni, mert csak azt mutatja meg, hogy a kritikus mit gondol rólad, te valójában ugyanolyan vagy. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy az egyértelmű hibákat vagy rossz berögződéseket nem kéne kijavítani, csak azt, hogy egy idő után érdemes a saját belső hangunkra hallgatni, nem pedig a külső megjegyzésekre.

Melyik a legnehezebben elsajátítható trükköd, amihez a legtöbb gyakorlás kellett, és melyik a kedvenced?

A lebegő karikák, amit sok tengerjáró hajó színpadán, az Illúzió Mesterei előadássorozaton és a Fővárosi Nagycirkuszban is több ízben előadtam. A mai napig leveszem néha a polcról és megcsinálom párszor a tükör előtt, zenére.

Az alapján kapja meg egy mutatvány a kedvenc címkét, hogy milyen erős reakciót vált ki az emberekből. Mostanában a kedvencem, amikor a fülhallgatóm tokjából a néző aláírt és összehajtogatott kártyája jelenik meg. Ez a mutatvány a sajátom, úgyhogy biztosan elfogult is vagyok ezzel kapcsolatban, de tényleg nagyon erős a hatása! Egyébként még azok a mutatványok is a kedvenceim közé tartoznak, amelyeknél a néző kezében történik a csoda. Ezek mindig elképesztően nagyot ütnek, mert látszólag – vagy tényleg – a bűvész nem csinál semmit.

A mikromágiát vagy a színpadi műsort preferálod jobban? Miért?

Nem tudok erre egyértelmű választ adni, mert mind a két műfajt nagyon szeretem és mindkét ágazatnak megvannak az előnyei és a nehézségei. A bűvészversenyeken sem véletlenül van két nagy kategória: a Stage és a Close Up. Almát a körtével, nem igazán lehet őket összehasonlítani, ezért sem veszik őket soha egy kalap alá. A mikromágiát szeretem, mert közvetlen, direkt, nagyon gyorsan nagyon nagy hatást lehet gyakorolni az emberekre, megfordíthatod valakinek a bűvészetről kialakult véleményét 5 perc alatt.

Olyan reakciókat láttam az évek alatt, hogy azt leírni biztosan nem lehet, és az nagyon jó érzés, amikor úgy jössz el egy asztaltársaságtól, hogy teljes sokkban vannak. Viszont ugyanúgy előfordulhat, hogy nem találod a közös hangot, nem érsz el mindenkit a teremben, és futószalagnak tűnik az egész…Ezzel szemben a színpadi műsor kiemel, varázslatos atmoszférát teremt, létrehozza a láthatatlan kapcsot a közönség és a fellépő között, zenés elemeket tartalmaz, gyűjti a tapsokat, és van egy komplett show, ami előadásról előadásra fejlődik. Persze itt is lehet, hogy nem optimálisak a körülmények, nem azt csinálja a néző, amit kérsz tőle, nem figyelnek oda, vagy nem olyan a csillagok állása, és nem tudod kihozni a műsorból a maximumot…

Hogy történt a felkérés, hogy szerepelj Katy Perry videoklipjében?

Egy casting cég választott ki, és egy nap alatt felvették azt a részt a VIII. kerületben, amiben én is szerepelek. Utólag visszanézve óriási szerencse volt, hogy bekerültem a klipbe, mert a rendezvényeken mindig szeretik ezt elsütni a felkonferálásnál, illetve a Fool Us műsorában is ez volt a fő vonal, amire felépítették a bemutató videómat, hiszen ezt a számot az USA-ban ismerik a legjobban.

Mit értesz ’modern bűvészet’ alatt?

Vagy a kelléket változtatod meg és egy régi mutatványt adsz elő új köntösben, vagy meglévő kellékkel mutatsz be valami egészen újat. És persze a jackpot: ha új rutint mutatsz be új eszközzel. Itt tennék egy megjegyzést: vannak azok a klasszikusok, mint az ételekben is, amit nem lehet és nem is kell megváltoztatni, mert úgy tökéletes, ahogy van.

Melyik verseny vagy előadás jelentette számodra a legnagyobb kihívást?

A Fool Us. Egyértelműen. Eddig. De ha jövőre kérdezel, vagy három év múlva, lehet már mást fogok mondani. Meglátjuk, mi jön össze a tervekből.

Miben különbözik egy előadás egy óceánjárón, mint egy „hétköznapi” fellépésen?

A nagy hajókon minden rendelkezésedre áll: színpadtechnika, fények, technikus a pultban, mindennap ugyanazok a körülmények, egyre jobban finomra tudod csiszolni a műsort. Egy sima céges „haknin”, minden egyszeri, mindenhez alkalmazkodni kell és feltalálni magad, ha valami nem úgy jön ki, mint ahogyan azt eltervezted. Az egyik egyenletes szélben vitorlázás, a másik viharban szörfözés.

Mi ad erőt a fellépéseid előtt?

Az önmagamba vetett hit, hogy meg tudom csinálni és a korábban említett „nem érdekel” hozzáállás.

Melyik eredményedet, sikeredet értékeled a legtöbbre?

Penn and Teller: Fool Us. A legtöbb gyakorlás ebben volt és kifejezetten arra készült, hogy a híres bűvész-párost átverjem. Ami legnagyobb meglepetésemre sikerült is.

Volt kínos pillanat is?

Persze. Amikor olyan színpadra kerülsz, amire még nem állsz készen, akkor az kellemetlen, de aztán annál jobb, mikor már tudod, hogy meg tudod csinálni és szintet lépsz. Meg persze, ha színpadon látható hibát csinálsz, abból mindig nehéz visszajönni, illetve, ha ráborítod a vendégre a borospoharat az sosem jó az asztalnál a céges rendezvényen…

Van a bűvésznek hobbija a munkáján kívül?

Snowboard, windsurf, snooker.

Mit üzensz a mai fiataloknak? 

Mester nem leszel gyakorlás nélkül, és ki kell utazni külföldi bűvészkongresszusra, mert ott találkozol azzal a színvonallal, amire törekedni kell.

Köszönöm az interjút, és sok sikert kívánunk a továbbiakban is!

A cikket készítette: Kiss Karolina, Czuczor Gergely Bencés Gimnázium, 10. c

A Városházán többször is belekóstolhattak az újságírói lét rejtelmeibe azok a fiatalok, akiket a Győr+ Média munkatársai is segítettek. Ebben a rovatban saját cikkeiket közöljük, az írások nem a Győr+ Média által készült anyagok.

Kapcsolódó témák: #diáktudósítók |