Rajtvonalnál az M1-es autópálya bővítése

Győr+ Fotó: MKIF Zrt.
2025.06.30. 09:53

Július 8-án elindulhatnak a főpályát is érintő előkészítő feladatok.

Ősszel elkezdődik az utóbbi évtizedek egyik legnagyobb hazai útfejlesztése, az M1-es autópálya bővítése, kétszer háromsávra. A pálya emellett oldalanként egy-egy teljes értékű sávként használható intelligens leállósávval (ITS) is bővül -számolt be róla a Magyar Építők, amely Németh Tamással, a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. vezérigazgatójával készített nagyinterjút.

Az M1-es autópályán két lényegi dolog történik párhozamosan: a főpályát nem érintő előkészítő munkák már 2024 őszén elkezdődtek és jelenleg is folyamatban vannak; július 8-án pedig elindulhatnak a főpályát is érintő előkészítő feladatok.

Ezek már a bővítés kivitelezése előtti utolsó lépések, a két pálya elválasztósávját is érintik majd.

Az MKIF-nek hivatalosan szeptember 1-jén kell elkezdenie a kivitelezést az M0-s és Bicske, valamint a Bicske-Concó szakaszon egyaránt. Egyszerre zajlik majd a munka, de a körgyűrűtől Bicskéig három, míg Bicskétől Concóig összesen négy év áll a Társaság rendelkezésére a munkák elvégzésére (szerk.: Bicskéig 2028.08.31.-ig, Concóig 2029.08.31.-ig kell elkészülnie az MKIF Zrt.-nek).

„Két dolog is indokolja, hogy most kezdjük el a munkákat: egyrészt a szintrehozásokkal – szerződéses vállalásunk szerint – végezni fogunk idén augusztus 31-ig, így az arra fordított kapacitások átvezényelhetők az új fejlesztésre; másrészt meg kellett, hogy történjen a pénzügyi zárásunk, amelyben bizonyítjuk, hogy biztosított a fejlesztéshez szükséges forrás.

Május 14-én a Koncessziós Társaság benyújtotta az ezt igazoló dokumentumokat a Magyar Államnak, így megkezdhetjük a fejlesztést” – hangsúlyozta Németh Tamás vezérigazgató.

Továbbá kiemelte: „a bővítéshez szükséges teljes összeget a Koncessziós Társaság biztosítja – természetesen hitelfelvétellel, de a tulajdonosok is rengeteg önerővel támogatják a projekt megvalósulását.”

Több tíz kilométernyi szervizutat építettek

Mindannyiunk előtt ismert, mekkora forgalmat bonyolít a hazánk nyugati kapujának tekinthető M1-es autópálya. Ezért a bővítési munkálatokat úgy kell elvégezni, hogy folyamatosan biztosított legyen a közlekedés 2×2 sávon. Ahhoz, hogy ezt biztosítani tudjuk, csak akkor használjuk teherjárművekkel a pályát, ha ez szükséges. Ahol lehetszervizúttal támogatjuk a kivitelezést. Vagyis amilyen feladatot és ahol lehet, az építés során ezeket az utakat használva tervezünk elvégezni. Ezekkel már több tíz kilométeres nagyságrendben elkészültünk” – avatott be a részletekbe a vezérigazgató.

A biztonság érdekében betonelválasztóra cserélik a növényeket

„Mint arról korábban is tájékoztattuk a lakosságot, a két pálya közötti növényeket beton elválasztóelemekre cseréljük annak érdekében, hogy a lehető legbiztonságosabban lehessen majd közlekedni az M1-esen. Számtalan videón megtekintheti az interneten, aki kíváncsi rá, mire képes egy szalagkorlát és egy beton elválasztó elem egy baleset során. Nem a személyautókkal van itt elsősorban a gond, ha viszont egy kamion szabadul el, a szalagkorláthoz képest a beton elválasztó elemek nagyobb biztonsággal képesek megfogni az akár több 10 tonnás járműveket. Beépítésükkel tehát jelentősen csökkenthető az ütközések száma, hiszen így a jármű nagyobb valószínűséggel marad a saját oldalán, nem kerül át a szembe közlekedő sávba” – indokolta a betonelemek szükségességét Németh Tamás.

Ehhez el kell távolítani a középső sávból az elválasztó növényzetet, és botanikus szakember felügyelete mellett át kellett telepíteni a pálya mellett élő védett növényeket. A betonelemek alatt vízelvezető rendszert építenek ki, a jövőben ötödannyi időt kell majd az üzemeltetési feladatok miatt a pályán tölteni a kollégáknak, hiszen a sövények már nem kell gondozni, emiatt kevésbé akadályozzák majd a közlekedőket. A pálya nem marad zöld felület nélkül. Az építkezés után a pálya kerítéshez közelebbi részén ugyanúgy lesznek fák, bokrok és cserjék, mint most.

Többek között megindultak fejlesztés területén a régészeti feltárások és a robbanószer-mentesítés is, amelyekre feltétlenül szükség van ahhoz, hogy szeptemberben valóban elinduljon az érdemi munkavégzés.

„Amit lehetett, saját felelősségünkre és saját forrásból elvégeztünk, mert az a cél, hogy szeptembertől már tényleg csak a konkrét kivitelezéssel kelljen foglalkoznunk” – emelte ki a vezérigazgató.”

Drónokat is bevetnek a forgalom ellenőrzésére

Jelenleg vannak még olyan autópálya-szakaszok, amelyeken nincsenek kamerák, így a diszpécserek nem mindenhol látják, mi történik.  Viszont ahhoz, hogy ekkora forgalomnál gyorsan lehessen reagálni, szükség van arra, hogy az egész autópályát belássák az üzemeltető kollégák. Az MKIF Zrt. szerződéses vállalása az is, hogy az útellenőr kollégák folyamatosan ellenőrizzék az autópályát.

„Ugyanakkor nem volna szerencsés az építés miatt nehezített közlekedésbe beengedni útellenőr autókat (hacsak nem feltétlenül szükséges), ezért ennek a feladatnak egy részét szeretnénk a 21. századi technológiát használva drónokkal elvégezni, különösen a bővítési munkák ideje alatt.

Bízunk abban, hogy a drónok segítségével hatékonyan tudunk majd beavatkozni; ez is azt szolgálja, hogy biztonságosabb és jól üzemeltethető legyen az M1-es még a bővítés alatt is” – mutatott rá a vezérigazgató.

Forrás és további részletek: magyarepitok.hu / MKIF Zrt.

Kapcsolódó témák: #bővítés | #Győr-Moson-Sopron | #M1-es autópálya |