Két évre szóló szerződést kötött a MÁV villamosenergia beszerzésére

A közleményben felidézték: a Budapest-Győr-Hegyeshalom vasútvonal Biatorbágy és Szárliget közötti szakaszát 2023 őszén felújították. Az akkori munkálatok során Bicske és Bicske alsó között pályahibát találtak, amelynek a végső helyreállítását idén tavasszal végzik el, ezzel megelőzik a pálya további rongálódását és megszüntetik a mintegy 400 méteren bevezetett 40 kilométer/órás sebességkorlátozást is. A munkálatokat ideje alatt, március 24-től május 9-ig módosul egyes S10-es, G10-es, S12-es személyvonatok és a soproni Scarbantia, a szombathelyi Savaria, Dráva és Mura, a győri Arrabona InterCityk, valamint a vasárnapi Rába InterRégiók menetrendje a Budapest-Győr-Hegyeshalom vonalon. A változtatások az S10-es, G10-es vonatok közül jellemzően a Budapestről Győr felé közlekedőket érintik, így a reggeli csúcsidőben az elővárosból fővárosi munkahelyekre utazóknak nem kell jelentős módosításokra készülni. Egy vágányon folyamatosan fenntartják a vonatközlekedést Herceghalom és Bicske között is, így pótlóbuszok beállítására nincs szükség a tervezett vágányzári menetrend alapján. Nem érintik a módosítások a railjet, az eurocity és az euronight vonatok menetrendjét. Fontos, hogy a győri fővonalon közlekedők ne megszokásból utazzanak, hanem mindenképpen tájékozódjanak előre - hívta fel a figyelmet a Mávinform. Az érvényes menetrendekkel tudnak tervezni az utasok a MÁV applikáció, az EMMA, illetve a jegy.mav.hu utazástervező felületeinek segítségével. A keresés során az utazás napját be kell állítani ahhoz, hogy a menetrendi tervezők a megfelelő utazási ajánlatokat, indulási időket jelezzék - írták.
Győr+
2021.12.28. 18:48

A MÁV Zrt. 2021-ben eredményes közbeszerzési eljárást folytatott le rövid és hosszú távú villamosenergia termékek beszerzésére. A 2022 januárjától két évre szóló, közelmúltban aláírt szerződések értelmében a vasúttársaság a továbbiakban az állami tulajdonú MVM Next Energiakereskedelmi Zrt. közreműködésével vásárolja az áramot. A MÁV Zrt. a Hungrail Magyar Vasúti Egyesülettel közösen javaslatokat dolgoz ki a jelentősen megnövekedett árak vasútra gyakorolt hatásainak mérséklésére.

A villamosenergia vásárlására és továbbadására a villamos energiáról szóló törvény szigorú szabályokat fogalmaz meg. Ennek nyomán a vasúttársaság a villamos energiával nem kereskedhet, kizárólag továbbadhatja azt a hálózathozzáférési díj részeként a szükséges infrastrukturális költségekkel, rendszerhasználati díjjal, adókkal kiegészítve. Az energiaköltséget a törvényi előírásoknak is megfelelő szerződések és üzletszabályzatok szerint hárítja át a vevőire a beszerzési tarifával számolva.

A MÁV az elmúlt években sikeresen állt át az árampiaci folyamatokhoz jobban illeszkedő új beszerzési módszertanra, a szükséges vontatási villamosenergiát energiatőzsdei áron vásárolja. Így a személy- és árufuvarozó vasúttársaságok felé továbbadott tarifák közvetlenül tükrözik a piaci árak alakulását. A megoldás az elmúlt két évben bevált, összességében milliárdos nagyságrendű megtakarítást eredményezett. 2020-ban 1-1,5 milliárdos árelőnye volt a MÁV-nak a tőzsdei áron vett villamos energián, amit vissza is térített szerződött partnereinek.

Az energiaárak idei emelkedésének azonban a vasúttársaság ugyanúgy ki van téve, mint más gazdasági szereplők Európában. A MÁV leányvállalata, a MÁV-START révén pedig a vontatási villamos energia árának drágulása érzékenyen érinti a cégcsoportot, ezért kiemelt cél az intenzív áremelkedés ellensúlyozására alkalmas megoldások felkutatása.

A vállalkozó vasúti társaságok által fizetendő áramárak éves átlagos értéke függ a szerződés hatálya alatti időszakban ténylegesen kezelendő villamosenergia mennyiségétől és a szerződés hatálya alatt beszerzendő rövid távú villamosenergia termékek mennyiségétől, valamint a villamosenergia termékek mindenkori tőzsdei árától. A MÁV szakmai szervezetei árampiaci szakértőkkel folyamatosan monitorozzák a piaci tendenciákat, azonban a napi elemzések és előrejelzések sem mindig tudják kezelni a világgazdasági szinten jelentkező problémát. A vasúttársaság annyit tud tenni, hogy a legnagyobb óvatosság mellett csak a biztonságos működéshez szükséges energiaigényét fedezi a magas árakon, és amint a piac csökkenő tendenciát mutat, mindig a lehető legalacsonyabb árakon vásárolja a további mennyiségeket. Emellett a MÁV a Hungrail Magyar Vasúti Egyesülettel közösen már megkezdte a javaslatok kidolgozását, amelyek segíthetnek a vasúti árufuvarozási szektor versenyképességének fenntartásában.

Forrás: mavcsoport.hu

Kapcsolódó témák: #energia | #közlekedés | #MÁV | #vasút |