Hirdetés
Mávdirekt

Ide kerülnek a vonaton és a buszon elhagyott tárgyak!

Fotó: Pixabay
Győr+
2022.05.02. 10:20

Május 2-ától közös adatbázisba kerülnek a MÁV-Volán-csoport vonatain és autóbuszain elhagyott tárgyak, amelyek tulajdonosai az éjjel-nappal elérhető MÁVDIREKT-nél érdeklődhetnek.

Hirdetés

A MÁV-START-hoz hasonlóan a Volánbusz is központosított elektronikus talált tárgy-nyilvántartást vezetett be. A csoportszintű fejlesztésnek köszönhetően, 2022. május 2-ától közös adatbázisban kezelik a vonatokon és a buszokon, valamint az állomásokon elhagyott talált tárgyakat, amik a rögzítést követően egyből megjelennek a MÁVDIREKT rendszerében.

Az utasok az éjjel-nappal hívható telefonszámok valamelyikén (+36 1 3 49 49 49, Telekom hálózatából +36 30 499 4999, Yettel (volt Telenor) hálózatából +36 20 499 4999, Vodafone hálózatából + 36 70 499 4999) érdeklődhetnek.

Hirdetés

A visszaszolgáltatás a MÁVDIREKT által megadott helyszínen, csak a tárgy jellemzőinek megadásával és azonosítását követően lehetséges.

A vonatokon, buszokon és állomásépületekben többnyire telefonokat, pénztárcát, bankkártyát, kistáskákat, hátizsákokat, tornazsákokat, bőröndöt, iratokat, okmányokat, könyveket, ruhaneműt (kabát, pulóver, sapka), szemüveget, esernyőt, kulacsot és bizsukat felejtenek az utasok. Tavaly közel 7500 talált tárgyat adtak le a vasútársaság, és 5000-et a busztársaság részére. Előbbiek közül több mint 4000, utóbbiak közül pedig 3000 került vissza a gazdájához.

A legnagyobb, autóbuszon elhagyott összeg 8 millió forint volt, amit vissza is kapott a tulajdonosa.

Az elveszett tárgyakat általában a vonatokon és autóbuszokon szolgálatot teljesítő jegyvizsgálók, autóbusz-vezetők, a takarító személyzet vagy az utasok találják meg és adják le a vasút-, illetve autóbusz-állomások forgalmi irodáiban, ahol a tárgyakat nyilvántartják. Amennyiben az elveszett tárgy, bankkártya vagy okmány tulajdonosa név szerint azonosítható, a munkatársak eljuttatják a bankkártya-kibocsátónak, a megtalált személyes okmányokat pedig az azt kiállító hatóságnak (okmányiroda, OEP stb.). Abban az esetben, ha a tulajdonos személye nem azonosítható, a tárgyat az adott állomáson 8 napig, azt követően a kijelölt gyűjtőhelyeken általában 90 napig őrzik. A romlandó élelmiszereket természetesen csak rövid ideig tárolják, s ha senki sem keresi, megsemmisítik.

Pénzt jellemzően nem magában, hanem valamilyen egyéb tárggyal együtt (pl. kabát, táska, pénztárca, stb.) adnak le. A biztonságos kezelés érdekében az elvesztett tárgyak tartalmát tételesen nyilvántartásba veszik, amennyiben a pénzösszeget is tartalmazó tárgyért 1-2 napon belül nem jelentkezik tulajdonosa, akkor a pénzt nyilvántartásba veszik egy jegyzőkönyv kiállításával. Az átvétel feltétele, hogy az elveszett tárgyat az utas a jellemzők megadása mellett egyértelműen be tudja azonosítani. Amennyiben a pénz mellett személyazonosításra alkalmas dokumentum is van a táskában, kabátban, akkor az egyszerűsíti a beazonosítást. Azok az összegek, melyeket az utasok nem keresnek, vagy amiatt nem lehet visszaadni, mert az utas elérhetősége nem beazonosítható, a hatályos Polgári Törvénykönyv alapján a Magyar Államhoz kerülnek.

A fejlesztés segít az utasoknak

A vasúttársaság 2012-ben központosított talált tárgy-nyilvántartást vezetett be, amely bármely, hozzáférési joggal rendelkező szolgálati helyről könnyedén elérhető. Ennek következő lépése az eredetileg jegyvizsgálatra tervezett, majd az évek során folyamatosan egyre több funkcióval bővített, a MÁV Szolgáltató Központ által fejlesztett TicketChecker alkalmazás Talált Tárgyak funkciójának bevezetése volt 2019 novemberében. Az alkalmazáson keresztül rögzített talált tárgyak egyből megjelennek a MÁVDIREKT rendszerben, így a diszpécserek számára egyszerűbbé válik az elveszett tárgyaik iránt érdeklődő utasoknak való segítség nyújtás.

Ahhoz, hogy a Volánbusz járatain elhagyott tárgyak is ugyanebbe a rendszerbe kerüljenek be, szükséges volt a TicketChecker alkalmazás egy olyan verziójának lefejlesztése, ami kifejezetten ennek a cégnek az üzleti folyamataira szabottan készül el. A MÁV Szolgáltató Központ végre is hajtotta ezt a feladatot, aminek eredményeként megvalósulhatott az utazóközönség számára is fontos közös adatbázis, és így a talált tárgyak könnyebb fellelése, függetlenül attól, hogy azt vonaton vagy buszon felejtette ott az utazó.

Forrás: MÁV

Kapcsolódó témák: #MÁV | #Volán |
likeold
a fb oldalunkat