Közlekedés

Gyakoriak a brutális tömegközlekedési balesetek Győrben

Fotó: Freepik
Győr+
2022.06.15. 06:51
Hirdetés

Győr hazánk egyik legnagyobb városa. Hatalmas gépjárműforgalmat bonyolít, hiszen egyetemi város, ami dinamikusan fejlődő iparral és kereskedelemmel rendelkezik. Ugyanakkor a nyugati határ kapuja is, így személyautók mellett kamionok, buszok ezrei haladnak át rajta nap mint nap.

A pezsgés persze veszélyeket is rejt: minél nagyobb a forgalom, sajnos annál több a baleset is. Az országban hatodik helyet foglal el Győr-Moson Sopron a közúti balesettel veszélyeztetett megyék sorában, derül ki a statisztikai adatokból. 2020-ban ez 605, 2021-ben pedig összesen 659 alkalmat jelentett – tehát szinte mindennap történik két baleset a régióban. 

Azt gondolhatjuk, ha buszra vagy vonatra szállunk, ott kevésbé vagyunk kitéve a közlekedési balesetek lehetőségének: a nagyobb méretű jármű egyfajta hamis biztonságérzettel tölthet el bennünket. Pedig sajnos a tömegközlekedési járművek sem kivételek a balesetek alól.

Különösen igaz ez, ha az adott jármű már 10–20 éves, ugyanis azóta óriási mértékben fejlődött a gépjárművek biztonságtechnikája. A régi tömegközlekedési járművek aligha vannak felszerelve légzsákokkal, de még biztonsági övekkel sem mindig – márpedig mindez életeket menthet, ahogy azt cikkünkből látni is fogjuk. 

Nem a méret számít: a nagyobb járműben veszélyben vagyunk

A nagyobb járművek ütközése sajnos egyáltalán nem ritkaság, erről tanúskodik számos szörnyű baleset megyénkben is.

Sokak emlékeznek még a 2013-ban történt fájdalmas tragédiára, amikor egy szabálytalanul közlekedő, idős férfi rohant bele személyautójával a győri női kosárlabdacsapatot szállító autóbuszba. Ezzel két ember halálát, és számos sportoló sérülését – és egyben karrierjének végét – okozta. A megengedett sebességnél gyorsabban közlekedő buszban sajnos senki sem volt bekötve, és az ütközés következtében kilencen kirepültek a járműből.

A kisbuszok ütközése is gyakori – ha pedig mindez nem személyautóval, hanem egy nagy sebességgel közlekedő kamionnal történik meg, még nagyobb a baj. Pedig a kisbuszok esetén már valóban van némi védelem: utasoldali és oldalsó légzsákok, valamint formatervezett karosszéria óvja az utazók biztonságát. 

Győr városa az utóbbi hónapokban a buszos gyalogosgázolásokról is elhíresült: 2021 decemberében, majd idén áprilisban okozott halálos balesetet a busztársaság egy-egy figyelmetlen sofőrje.

A vonatokat sem kímélik a tragédiák: idén már több személy-, vagy teherautóval történő ütközésről is beszámoltak a híradások. Ez sajnos országos tendencia: 2022-ben májusra már összesen 42 vasúti átjárós baleset történt – ebből kettő a Győr-Sopron megyei Rábacsanakon –, és összesen tizenheten az életüket is vesztették. A baleseteket minden esetben a KRESZ szabályainak be nem tartása, az emberi figyelmetlenség okozta, tehát elkerülhetők lettek volna. 

A MÁV mozdonyvezetőit annyira elkeserítették az események, hogy nemrégiben nyílt levelet fogalmaztak meg az autósokhoz, amelyben elmondják: adott sebességnél fizikai képtelenség megállítani a robogó vonatot. Bármennyire is szeretnék, akkor sem tudják megtenni, ha látják, hogy a sínen egy gépjármű tartózkodik, benne pedig emberek ülnek. 

Éppen ezért fokozottan traumatikus számunkra az ütközés, ugyanis másodperceken keresztül át kell élniük a totális tehetetlenség borzalmát. Arra kérik az autósokat, hogy minden esetben körültekintően haladjanak át a fénysorompón, hiszen annak fehér színű fénye csak a készülék működését jelzi, nem pedig azt, hogy nem közeledik vonat a síneken. 

A tömegközlekedési eszközön is biztosítva vagyunk

A sok szörnyűség után végre egy jobb hír: sokan nem tudják, hogy amennyiben tömegközlekedési eszközön történő utazás közben szenvednek el balesetet, és az biztosítási káreseménynek számít, akkor jogosultak lehetnek kártérítés igénybevételére. 

Az utazási társaságok ugyanis – tehát a MÁV és a Volánbusz is – mindenkire kiterjedő csoportos balesetbiztosítást kötnek az utasaikra, és ez mind a gépjárművön, mind pedig az utazási céllal igénybe vett, teljes forgalmi területen védi az utasokat. Ez utóbbi azt jelenti, hogy biztosítva vagyunk a pályaudvarokon, a megállókban várakozva, valamint hosszabb – országos vagy nemzetközi – utazáson az egészségügyi szünet céljából igénybe vett pihenőhelyeken és benzinkutakon is.

És hogy kik vehetik igénybe ezt a szolgáltatást? Mindazon utasok, akik érvényes menetjeggyel, bérlettel rendelkeznek, vagy pedig igazolni tudják, hogy ingyenes utazásra jogosultak, például a nyugdíjas korúak. Ügyeljünk rá, hogy a kárigényünket az eseményt követő 15 napon belül jelentsük be a biztosítónak és az utazási társaságnak is – amennyiben módunk van rá, célszerű ezt még az érintett járművön megtenni, a kalauznál vagy a busz vezetőjénél. 

Mikor járhat térítés? 

Kártérítési díjat fizetnek baleseti halál és baleseti rokkantság, valamint baleseti keresőképtelenség esetén is. A károsultak kórházi műtéti térítést, valamint kórházi ápolási napidíjat is igénybe vehetnek, és a személyes értékeikben, így a ruházatukban vagy a poggyászukban keletkezett kárigényüket is bejelenthetik. 

A MÁV még az utaskísérőt is kártérítésben részesíti – ha például akkor éri sérülés, amikor a kísért személy csomagjait helyezi el a vonaton. A Volánbusz egyedülálló módon az esetlegesen tönkrement vagy megsemmisült személyi okmányok pótlásának cseréjére is fizet térítési díjat. Cikkünkben részletesen írunk a további lehetőségekről, és arról, hogyan tudjuk érvényesíteni kártérítési igényünket.

Utasként ismerjük meg a jogainkat!

Láthatjuk tehát: számos olyan eset lehetséges, amikor – ha már megtörtént a baj  – lehetőségünk van valamiféle fájdalomdíjra. Ugyanakkor tisztában kell lennünk vele, hogy ezek a csoportos biztosítások messze nem járnak olyan nagy összegek kifizetésével, mint egy saját magunk által kötött, egyéni balesetbiztosítás. 

Ez utóbbi egyébként meglepően alacsony összeg befizetésével jár, ezért célszerű annak megfontolnia, aki gyakran utazik, és nem rendelkezik komolyabb megtakarítással, ezért a munkából való kiesés jelentős anyagi nehézségeket okozna. Ám ennek híján az is nagyon fontos, ha tisztában vagyunk vele, hogy a csoportos biztosítási összegekre igenis jogosultak vagyunk. 

(X)

Kapcsolódó témák: #baleset | #biztosítás | #közlekedés | #vonatbaleset |