Autópiaci áttekintés

2019-ben is a Suzuki volt a mi autónk

Illusztráció: Marcali Gábor
Koloszár Tamás
2020.02.02. 07:32

Magyarországon tavaly csaknem 158 ezer új autót és 16 ezernél kicsivel több kishaszongépjárművet regisztráltak. Mindkettő 15-16 százalékos bővülés 2018-hoz képest. A használt gépkocsik piacának bővülése ugyanakkor megállt, a nem egészen 156,5 ezres tavalyi darabszám éves összevetésben 2 százalékos visszaesést jelent.

A jelentős autóeladások ellenére, továbbra is öreg a magyar autópark. A helyzeten sokat ront a magánimport, a nyugati országokból behozott autók jelentős része meglehetősen koros kategóriába tartozik. Átlagéletkoruk meghaladja a 12 évet, eredetük pedig sokszor bizonytalan, történetük nem ellenőrizhető.

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének évértékelőjén elhangzott: a cégautó-részarány 50 százalék körülire csökkent, azonban még mindig magas. Az elektromos autókra és a nagycsaládosok autóhoz jutásához kínált állami támogatás növelte az eladásokat. Ugyanakkor aggasztónak nevezték, hogy a kisautók egyre inkább eltűnőben vannak. Az árra meglehetősen érzékeny magyar piacon prémiumautók nem tudtak bekerülni a tíz legnépszerűbb márka közé. 2019-ben a magyarok leginkább a Suzuki Vitarát vették, több mint 12 ezer darabot adtak el. Második helyen is egy Suzuki áll, az SX4 S-Crossból több mint kilencezer fogyott. A képzeletbeli dobogó harmadik helyén a Skoda Octavia áll, közel hétezer autóval.

Negyedik a Dacia Duster, ötödik az Opel Astra. A 10-be befért még a Ford Kuga, a Kia Ceed, a FIAT 500, a Ford Tourneo Custom és a Toyota Corolla.
Az elektromos autók területén lassan lépkedünk előre, az áttörésre azonban még várni kell. Tavaly összesen 1833 tisztán elektromos autót adtak el Magyarországon. 2016-ban ez 172 volt, vagyis jelentős a növekedés, de édeskevés az áttöréshez. Plug in Hibridekből tavaly 1108 autó talált gazdára, három éve 231.

Az újautó-eladások növekedése ellenére a magyar átlagos autó öreg, kora 14 év körüli. A szóródás meglehetősen nagy. Tizenegy százalék fiatalabb, mint hatéves, 54 százaléka pedig öregebb, mint 12, így jön ki a nagy átlagot jelentő 14 év. Ha mindezt összevetjük az Európai Unió 28 tagállamával, ott az átlag 11 év, a szóródások azonban sokkal kisebbek.

Kapcsolódó témák: #Újautó |