Fejlesztés a Mosoni-Dunán

Beemelték a záróelemeket

Fotó: O. Jakócs Péter
Garamvölgyi Imre
2020.08.11. 14:17

Harminc hónap, huszonhárom hektár földmunka, öt és fél kilométer ideiglenes út, 50 ezer köbméter beton. Ha számokban kellene jellemezni a Mosoni-Dunán épülő torkolati műtárgyat, a fenti adatokat adnánk meg. A puszta tényeken túl azonban idestova harminc éve feszül a valódi igény: állandó vízszint a folyón, hajózható, látványában is szép győri belvárosi szakasz, valamint a Szigetköz mellékágainak állandó vízpótlása. A megoldást a várhatóan 2022-ben elkészülő torkolati műtárgy jelentheti.

A Vének közelében, a Torda-szigeten épülő torkolati mű kivitelezése jelentős mérföldkövéhez érkezett kedden: a helyére emelték a víz elzárásához szükséges monumentális, egyenként 48 tonnás fémszerkezeteket. Ezzel a lépéssel megközelítően 60 százalékos készültséget ért el a műtárgy. Ezek az úgynevezett szegmenstáblák fogják biztosítani a vízszintszabályozást, valamint a közlekedő hajók átzsilipelését.

Az eseményen dr. Dézsi Csaba András polgármester elmondta, az építmény Győr szempontjából rendkívüli jelentőséggel bír. Abban bíznak, hogy üzembe helyezését követően a városban a folyók egységes vízszintet produkálnak a következő évtizedekben. „Ez nagyon fontos, hiszen egykor Győrben élénk hajós élet volt a folyókon, ez mára jelentősen beszűkült, hiszen alig hajózhatók a vizeink. Ez a probléma megoldódni látszik a folyók városában”hangsúlyozta a polgármester.

Láng István, az Országos Vízügyi Főigazgatóság vezetője a beruházás kapcsán kiemelte, a most megépülő műtárgy közel harminc éven keresztül állt a viták középpontjában.A bős-nagymarosi vita óta szinte minden létesítményünket megkérdőjelezték. Mára ez kezd megfordulni, hiszen vannak olyan külső folyamatok, amelyeket ha nem kompenzálunk, akkor pórul járunk. Jelenleg a Duna vízállása nem tekinthető természetesnek, hiszen a vízlépcsők miatt szélsőségesen alacsony, illetve magas vízállások vannak. Ez az első olyan nagy műtárgy az elmúlt 30 évben, ami a Duna természetes vízállását hivatott megoldani” – mondta el a szakember.

Kara Ákos országgyűlési képviselő miniszteri biztosként felügyeli az építkezést. A heti rendszerességgel végzett látogatásai során meggyőződhetett arról, hatalmas munkát végeztek a tervezők, a mérnökök és munkások a területen. „A járványhelyzet az egész ország, az egész világ működését megnehezítette, ám itt jó munkaszervezéssel, a biztonsági szabályok betartásával folyamatosan tudtuk a munkát biztosítani. Célként tűztük ki a biztonságot, hiszen az árvízvédelem rendkívül fontos a térségben. Szintén lényeges a szigetközi vízpótlás kérdése, ami hatalmas tömegeket volt képes megmozgatni. Közel 80 ezren támogatták a kérdésben indított népi kezdeményezést. Ez alapozhatta meg ennek a beruházásnak a megvalósulását” – fejtette ki a térség országgyűlési képviselője.

A torkolati műtárgy betonszerkezetébe a napokban hat záróelemet építenek be a szakemberek. A legnagyobb, ami a hajózózsilipbe kerül, 90 méteres. Hamarosan megkezdődik a mai kor minden igényének megfelelő vezérlőépület építése is. A komplett beruházást pedig várhatóan 2022-ben adják át.

Kapcsolódó témák: #fejlesztés |