Győr+
2015.11.07. 18:02

Besenyei Péter nem hagy fel végleg a repüléssel

Las Vegasban, október közepén jelentette be visszavonulását Besenyei Péter világbajnok műrepülő: „a döntést, hogy ez az utolsó szezonom, néhány nappal ezelőtt hoztam meg" – mondta akkor. A nyilatkozat előtt két héttel Simon Róbert Balázs győri országgyűlési képviselő vendégeként mesélt a közönségnek a Szabadhegyi Találkozások keretében.

„44 év után meg kell tanulni nemet mondani, figyelnem kell arra, hogy minél kevesebb időt vegyek el a családomtól, barátaimtól” – válaszolt a jövőt firtató kérdésre.

A legeredményesebb magyar pilóta az utóbbi tíz évben a Red Bull Air Race világbajnoki sorozat egyik alapítójaként 22 dobogós helyezést ért el, műrepülő-bemutatóját pedig a szakemberek a világ legjobbjának tartják.

 

 

A repülés Besenyei Péter életében gyerekkori szerelem, hatéves volt, amikor szüleivel a budaörsi reptér mellé költöztek. Évekig megbabonázva nézte a kert végéből a levegőben bukfencező gépeket, akkor fogalmazta meg először: pilóta lesz. Később aztán a hangárba is bemerészkedett, „máig érzem a gépek illatát” – emlékezett vissza Szabadhegyen. 15 évesen kezdett sportrepülni, s attól kezdve minden szabadidejét a dunakeszi reptéren töltötte. „Döbbenetes volt az első felszállás, hogy motor nélkül suhanunk.” Egy évvel később, egy vitorlázóval repült először egyedül, s már az első versenyén második helyezést ért el. Egy tragédia azonban csaknem derékba törte karrierjét, ’82-ben meghaltak műrepülő társai. „Rossz idő volt, Budaörsről kellett Dunakeszire átrepülni egy tízfős géppel. Engem a reptérvezető nem engedett felszállni. A hegynek ütköztek, mind a kilencen meghaltak. Ezt máig nem lehet megemészteni.” Négy hónapig nem ment ki a reptérre, utána pedig nem volt kitől tanulnia, idősebb társai, s edzője is meghaltak. Újonc társaival, egymást figyelve kezdtek végül újra építkezni.

 

 

Az 59 éves pilóta Szabadhegyen kifejtette, egy műrepülő különböző figurákat mutat be a levegőben, de nem az nyer, aki a legvakmerőbb, hanem a legpontosabb versenyzők állhatnak a dobogóra. A bírók azt nézik, hogy például a bukfenceket, orsókat és legyezőket mértani precizitással hajtották-e végre a pilóták. Térlátás, jó reflexek, kiváló döntési képesség és terhelésbírás – ezek a készségek elengedhetetlenek műrepülésnél. Utóbbi kapcsán elmondta, a földön 1 G-s terhelés hat a testre, rájuk a levegőben átlagosan 10, vagyis egy 80 kilogrammos ember 800 kilogrammnak érzi a testsúlyát. A vadászrepülő-pilóták ezért speciális ruhában repülnek, a műrepülők viszont az izmok megfeszítésével, préseléssel érik el, hogy ne legyenek rosszul a levegőben.

Az Air Race sorozat nem mű-, hanem akadályrepülő verseny, ahol kis magasságban óriási sebességgel manővereznek. Besenyei Péter világhíréhez nagyban hozzájárult például, amikor 2001-ben fejjel lefelé repült át a Lánchíd alatt. De repült többek között London, Barcelona és Rio de Janeiro központjában is. Összesen 82 országban járt, s mindenhol fényképezett is. A sportoló számos hobbija közül az egyik ugyanis a fotózás, földön, vízen és persze levegőben is örökké teszi a pillanatokat.

 

 

A Las Vegas-i bejelentés során elmondta, a repüléssel nem hagy fel, bemutatókon ezentúl is láthatja a közönség „besenyeis” improvizációit. S azt pedig még Szabadhegyen árulta el, nemrég egy tanyára költözött családjával, ahol egy füves fel- és leszállópályát is ki tudott a gépének alakítani, így a gyerekkori szenvedély végleg a kerítésen belülre költözött…

 

Zoljánszky Alexandra