A magyar kormány a Rába Nyrt.-ben meglévő többségi tulajdonrészének értékesítéséről döntött. A 4iG Űr és Védelmi Technológiák Zrt. (4iG SDT Zrt.) projektvállalata (4iG SDT EGY Zrt.) tőzsdén kívüli részvényadásvételi-szerződések keretében megvásárolja a RÁBA Nyrt. többségi, 74 százalékos tulajdonrészét, és 1789 forintos ajánlati áron kötelező nyilvános vételi ajánlatot tesz a fennmaradó részvényekre.
A 4iG a Czechoslovak Group bevonásával új fejezetet nyitna a RÁBA modern kori történelmében – áll annak a sajtóközleménynek a kísérő szövegében, amit a 4iG Nyrt. a tőzsdei közzétételeihez kapcsolódóan hozott nyilvánosságra szeptember 8-án.
A 4iG Űr és Védelmi Technológiák Zrt. (4iG SDT Zrt.) projektvállalata (4iG SDT EGY Zrt.)
tőzsdén kívüli részvényadásvételi-szerződések keretében megvásárolja a RÁBA Nyrt.
többségi, 74 százalékos tulajdonrészét, és 1789 forintos ajánlati áron kötelező nyilvános
vételi ajánlatot tesz a fennmaradó részvényekre.
A tranzakció közel 25 milliárd forintos értékét a társaság saját tőkéből és hitelből
finanszírozza.
A felvásárlással a 4iG SDT Zrt. integrálja a földi mobilitási képességeket védelmi ipari
portfóliójába, teljessé téve a szárazföldi – légi – űripari kompetenciáit.
A 4iG Csoport tulajdonszerzését, a kötelező nyilvános ajánlattételi szakasz és a RÁBA Nyrt.
átvilágításának eredményes lezárását követően a globális védelmi ipari szereplő, a
Czechoslovak Group leányvállalata, a CSG DEFENCE kisebbségi, 37 százalékos közvetett
részesedést szerezhet a társaságban, míg a 4iG SDT Zrt. Magyarországon kizárólagos
jogokhoz jut a TATRA katonai járművek értékesítése, összeszerelése, szervizelése és
disztribúciója terén. A partnerségről szóló előzetes megállapodást a RÁBA tranzakcióval
egy időben jelentette be a 4iG Csoport a Budapesti Értéktőzsdén.
A stratégiai együttműködés célja, hogy az üzleti és exportlehetőségek bővítésén keresztül a
RÁBA Nyrt. a jövőben regionális gyártási és fejlesztési központként működjön, amely a
TATRA második legnagyobb európai beszállítójaként a NATO- és EU-tagországok számára is
versenyképes járműipari megoldásokat kínálhat.
A felvásárlás új alapokra helyezi a RÁBA 129 éves örökségét, erősíti a 4iG SDT Zrt. pozícióját
a nemzetközi védelmi iparban, és hozzájárulhat ahhoz, hogy a RÁBA ismét meghatározó
szereplővé váljon a szektorban.
A 4iG Űr és Védelmi Technológiák Zrt. (4iG SDT Zrt.) projektvállalata (4iG SDT EGY Zrt.) tőzsdén kívüli
ügylet keretében részvényadásvételi-szerződéseket kötött a RÁBA Járműipari Holding Nyrt. többségi
tulajdonrészének megvásárlására, valamint kötelező nyilvános vételi ajánlatot tesz a közkézhányadot
tulajdonló részvényesek számára. A 4iG SDT Zrt. a tranzakció céljára létrehozott projekttársaságon
keresztül (4iG SDT EGY Zrt.) 54,34 százalékos tulajdonrészt vásárol az N7 Holding Nemzeti Védelmi
Ipari Innovációs Zrt.-től, valamint 20 százalékos részvénycsomagot a Széchenyi István Egyetemért
Alapítványtól.
A részvényadásvételi szerződések a versenyhatósági jóváhagyások és egyéb zárási
feltételek teljesülését követően lépnek hatályba. A fennmaradó, közel 25 százalékos (24,77%)
tulajdonrész megszerzésére a 4iG SDT EGY Zrt. a tőkepiacról szóló 2001. évi CXX. törvény 68. § (1)
bekezdése alapján kötelező nyilvános vételi ajánlatot tesz a közkézhányadot birtokló kisrészvényesek
számára. Az egységes, 1.789 forintos részvényenkénti árat a társaság a jogszabályi háttérnek
megfelelően, az egy részvényre jutó saját tőke alapján határozta meg, és ez az érték minden
tranzakciós elem esetében azonos. A nyilvános vételi ajánlattételi eljárás október közepéig zárulhat
le.
A közel 25 milliárd forintos tranzakció finanszírozása saját tőke és külső hitelforrás kombinációjával
valósul meg.
Teljes körű védelmi ipari portfólió
A tranzakció legfontosabb célja a földi mobilitási képességek integrálása a 4iG SDT Zrt. portfóliójába.
A jelentős védelmi ipari múlttal rendelkező RÁBA katonai járműgyártási kapacitásaival és
szaktudásával a 4iG SDT Zrt. olyan stratégiai jelentőségű, védelmi célú földi mobilitási képességeket
épít be tevékenységébe, amelyek teljessé teszik a vállalat védelmi ipari portfólióját. A Széchenyi
István Egyetemmel tervezett stratégiai együttműködéssel összhangban pedig a 4iG SDT Zrt. tovább
erősítheti győri jelenlétét, hozzájárulva az ipari tudásbázis fejlesztéséhez, valamint a kutatás-
fejlesztési és mérnökképzési területek bővítéséhez a régióban.ű
CSG DEFENCE
A globális védelmi ipari vállalat, a Czechoslovak Group leányvállalata, a CSG DEFENCE szakmai
partnerként csatlakozik a tranzakcióhoz. A Budapesti Értéktőzsdén a mai napon közzétett nem
kötelező érvényű előzetes megállapodás értelmében 4iG SDT EGY Zrt. kizárólagos jogokat kap
Magyarországon TATRA márkájú katonai járművek értékesítésére, összeszerelésére, szervizelésére és
disztribúciójára. A CSG DEFENCE továbbá opciósan akár 49 százalék tulajdonrészt szerezhet a 4iG SDT
EGY Zrt.-ben, amely 37 százalékos közvetett részesedést jelent a RÁBA Járműipari Holding Nyrt.-ben.
Az opciós megállapodás lezárása függ a 4iG Csoport tulajdonszerzését követő átvilágítási folyamattól,
valamint az üzleti stratégiák kialakításától.
A CSG DEFENCE csatlakozása és jövőbeni potenciális kisebbségi tulajdonrésze a vállalat szakmai
tudásának, kompetenciájának és kapcsolatainak köszönhetően hosszú távon támogathatja a RÁBA
Nyrt. nemzetközi piacra lépését és a megrendeléseket, ugyanakkor továbbra is garantált a nemzeti
szuverenitás és az ellátásbiztonság megőrzése. A felek hosszú távú célja, hogy a RÁBA a TATRA
járművek globális beszállítói rangsorában a második helyre lépjen elő, és a közép-európai régiót
kiszolgáló gyártási és fejlesztési központ jöjjön létre Győrben. A megállapodás lehetőséget teremt
arra, hogy Magyarország egyik legjelentősebb védelmi ipari öröksége, a RÁBA Járműipari Holding
Nyrt. ismét megerősítse pozícióját az ágazatban.
„A RÁBA felvásárlása meghatározó lépés a 4iG Csoport védelmi ipari stratégiájának
megvalósításában. A hagyományos védelmi kompetenciák és az újgenerációs technológiák
összekapcsolásával a RÁBA közel 130 éves ipari örökségén alapuló modern nagyvállalat jöhet létre,
amely a NATO- és EU-tagországok számára is versenyképes, magyar gyártású és fejlesztésű
megoldásokat kínál. Különösen fontos számunkra, hogy ebben a folyamatban olyan stratégiai
partnerrel dolgozhatunk együtt, mint a Czechoslovak Group, amely nemzetközi tapasztalataival,
technológiai hátterével jelentős mértékben hozzájárulhat a RÁBA megújulásához. A mostani
tranzakcióval és a folyamatban lévő akvizíciónkkal integrált, teljes körű védelmi ipari portfóliót
hozunk létre a szárazföldi, légi és űripari területeken, amely új exportpiacokat és innovációs
lehetőségeket nyithat társaságaink számára” – mondta az akvizíció kapcsán Jászai Gellért, a 4iG
Nyrt. elnöke.
Európai szintű partnerség
A Czechoslovak Group (CSG) egy globális ipari és technológiai cégcsoport, tulajdonosa Michal Strnad
cseh üzletember. A CSG a biztonságosabb és stabilabb jövő érdekében a stratégiai szempontból
fontos termékek, rendszerek és technológiák szállításával foglalkozik a védelemi ipar, a
repülőgépipar, az autóipar és más iparágak számára. A cégcsoport kulcsfontosságú gyártási
kapacitásai az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban, Spanyolországban, Olaszországban,
Németországban, a Cseh Köztársaságban, Szlovákiában, Szerbiában, Görögországban és Indiában
találhatóak és világszerte exportálja termékeit. A CSG több mint 14 ezer embert foglalkoztat, 2024-
ben 5,2 milliárd euró (konszolidáltan 4 milliárd euró) árbevételt ért el, ezzel a Stockholm
International Peace Research Institute (SIPRI) szerint a világ 100 legnagyobb védelmi vállalata közé
tartozik. A cégcsoport kulcsfontosságú leányvállalatai az Excalibur Army, a Tatra Trucks, az MSM
Group, a The Kinetic Group és az Eldis.
Az extrém terepre tervezett nehéz tehergépjárműveiről világszerte ismert kopřivnicei Tatra Trucks a
CSG mobilitási és védelmi divíziók projektjeinek alappillére, a világ egyik legrégebbi haszongépjármű-
gyártója. 2024-ben 1548 járművet gyártott, jelentős részét a védelmi ipari ügyfelek számára. A Tatra
folyamatos innovációval fejleszti termékei következő generációit, többek között a legújabb Force és
Phoenix sorozatokat, emellett központi szerepet játszik a CSG védelmi portfóliójában szereplő
kerekes páncélozott járművek fejlesztésében, gyártásában, modernizálásában és az életcikluson át
tartó támogatásában.
„A 4iG Csoporttal és a RÁBA-val kötött partnerség kulcsfontosságú lépés a közép-európai védelmi ipar
megerősítését célzó hosszú távú törekvéseink megvalósításában. A RÁBA gyártási kapacitásainak, a
CSG technológiáinak és a Tatra Trucks globális piaci szerepének ötvözésével olyan erős ipari bázist
hozhatunk létre, amelynek köszönhetően nemcsak Magyarországnak, hanem a NATO-nak és az
európai uniós szövetségeseinknek is modern és versenyképes megoldásokat nyújthatunk. Büszkék
vagyunk arra, hogy a Tatra több mint 100 éves hagyományaira építhetünk, és hogy a magyar
partnereink szakértelmével és tapasztalatával egyesíthetjük erőinket egy regionális mobilitási és
védelmi technológiai központ fejlesztése érdekében” – mondta Jan Marinov, a CSG Defence
vezérigazgatója.
Új korszak a védelmi iparban és a RÁBA történetében
A 129 éves múltra visszatekintő RÁBA Járműipari Holding Nyrt. Magyarország meghatározó
járműipari vállalatcsoportja, a Budapesti Értéktőzsdén jegyzett társaság. A vállalatcsoport
haszongépjárművekhez, mezőgazdasági erőgépekhez és földmunkagépekhez kifejlesztett
futóműveket, futómű főegységeket, haszon- és személygépjárművekhez alkatrészeket gyárt és szállít
a globális járműipari piacra. Fő export piacai Észak-Amerika és az Európai Unió, ezek mellett réspiaci
szereplőként Japánban is megjelennek termékei. A RÁBA több évtizedes védelmi ipari tapasztalattal
rendelkezik: a Magyar Honvédség évtizedek óta használja a járműveit, továbbá hazai és nemzetközi
szereplőkkel, például a Nurol Makina török védelmi ipari gyártóval is együttműködik a Gidrán
Páncélozott Járművek Kft. vegyesvállalatán keresztül.
A felvásárlás újra megerősítheti a RÁBA védelmi iparban betöltött szerepét, hiszen az 4iG Csoport
nemzetközi kapcsolatai a meglévő tevékenységek mellett új piaci és exportlehetőségeket
teremtenek, különös tekintettel a Gidrán 4×4 programra, valamint a jövőben a 8×8-as
járműplatformok fejlesztésére, így Magyarország felértékelődhet a NATO és az EU védelmi ipari
térképén.
A 4iG SDT célja a hatékony működés megteremtése és optimális folyamatok kialakítása. A földi
mobilitási képességek integrálásával a 4iG SDT egy komplex, szárazföldi-légi-űripari kompetenciákra
épülő védelmi ipari portfóliót alakíthat ki a hazai és nemzetközi piacokon, ami hosszú távon is
hozzájárul a hazai védelmi ipari ökoszisztéma fejlődéséhez, az ipari kapacitások erősítéséhez és az
exportképességek bővítéséhez.
NGM: a magyar kormány a Rába Nyrt.-ben meglévő többségi tulajdonrészének értékesítéséről döntött
Az N7 Nemzeti Védelmi Ipari Innovációs Holding Zrt. tőzsdén kívüli ügylet keretében részvényadásvételi-szerződéseket kötött a 4iG Űr és Védelmi Technológiák Zrt. projektvállalatával (4iG SDT EGY Zrt.) a Rába Járműipari Holding Nyrt. 54,34 százalékos többségi tulajdonrészének eladására – jelentette be hétfőn a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM).
A közlemény szerint a 129 éves múltra visszatekintő Rába Járműipari Holding Nyrt. Magyarország meghatározó jármű- és komponensgyártó vállalatcsoportja, amely a Budapesti Értéktőzsdén jegyzett társaságként hazai és nemzetközi szinten egyaránt ismert. A vállalatcsoport fő tevékenységi köre a nehézgépjárművek komplett futóműveinek, futóműalkatrészeinek, valamint speciális járművek gyártása, amelynek jelentős része exporttevékenység formájában az Európai Unió, a FÁK-országok és az Egyesült Államok piacaira irányul.
A 4iG Csoport bekapcsolódása a Rába Csoport tulajdonosi körébe nemzetközi piaci integrációt jelent, amely stratégiai lépés megerősíti a Rába piaci stabilitását és lehetőséget teremt a hazai és nemzetközi piacokon való még intenzívebb jelenlétre. A hatékony digitális működés megteremtésén, a folyamatoptimalizáláson és az innováció előmozdításán túl, a nemzetközi kapcsolatain keresztül, a 4iG Csoport képes lesz támogatni a meglévő projektportfóliót és a 8×8-as járműplatformok fejlesztését is – emelte ki az NGM.
A gyengélkedő óriásról ír az Index
A Rába Nyrt. az elmúlt években komoly nehézségekkel küzdött. A vállalatcsoport árbevétele folyamatosan csökkent, és jelentős adósságot görget maga előtt. 2022-ben a cég az elszálló energiaárak miatt profit warningot adott ki, 2025 első negyedéve pedig kifejezetten gyenge eredményeket hozott.
A problémák gyökere, hogy a 2017-ben kifutó állami megrendelések után a társaság tartós útkeresésbe kezdett. A menedzsment ugyan modernizációs programot indított, de a Rába önállóan nem tudott tartósan megkapaszkodni a nemzetközi piacokon.
A mostani felvásárlás és a CSG bevonása éppen erre jelenthet választ. A cél a vállalat megerősítése és új piacok megszerzése. Az állam azért adhatja át a többségi tulajdonrészt, hogy szakmai befektetők támogassák a menedzsmentet a megújulásban. A nemzetközi terjeszkedéshez ugyanis elengedhetetlen a magántőke és a szakmai háttér.
Tehát az állam nem egy újabb „aranytojást tojó tyúkot” ad el a portfóliójából, a Rába évek óta komoly gondokkal küzd, és nem tudja önállóan megerősíteni piaci pozícióit. A kormány célja éppen az lehet, hogy szakmai befektetők vegyék át a szerepét, akik képesek támogatni a menedzsmentet a megújulásban, új piacok megszerzésében és a vállalat modernizációjában – ad hátteret az Index.
Fókuszban a fejlődés, támaszként a stabilitás – írta honlapján néhány napja a Rába
Felelős gazdálkodásról és előrelátó beruházárokról írt honlapján 08. 27-én a Rába Nyrt. A RÁBA Járműipari Holding Nyrt. – mint olvasható az oldalon – 2025 első félévében továbbra is következetesen valósította meg stratégiai célkitűzéseit, miközben a nemzetközi járműiparban tartósan fennálló bizonytalanság és fokozott volatilitás komoly kihívások elé állította az iparág hazai és nemzetközi szereplőit. Egy hosszú évek óta húzódó ingatlan értékesítés sikeres lezárása is hozzájárult ahhoz, hogy megkezdődhetett egy kiemelt beruházás: a győri Központi telephely legnagyobb csarnokának tetőszerkezet-korszerűsítése. A Rába a vizsgált időszakot 2,7 milliárd forintos csoportszintű üzemi eredménnyel zárta, ami több mint négyszerese a 2024 első félévében elért 564 millió forintnak.
„A 2025 első félévében elért eredményeink igazolják, hogy a Rába képes a tartós piaci bizonytalanságok közepette is fenntartani működési stabilitását, miközben aktív lépéseket tesz a jövő megalapozása érdekében. A Rába Modernizációs Program újabb fontos fejezete most indult el a 67.000-es csarnok tetőszerkezetének korszerűsítésével, amely technológiai, gazdasági és fenntarthatósági szempontból egyaránt stratégiai jelentőségű beruházás. Meggyőződésünk, hogy fegyelmezett költséggazdálkodással, következetes stratégiai iránytartással és munkatársaink elkötelezett munkájára támaszkodva a Rába hosszú távon is értéket teremt partnerei, dolgozói és tulajdonosai számára.” – fogalmazott Hetzmann Béla, a RÁBA Járműipari Holding Nyrt. elnök-vezérigazgatója.