Városi útfejlesztések

A nagyberuházások mellett az előkészítés kerül fókuszba

Illusztráció: Győr+ Archívum
Papp Zsolt
2021.03.02. 12:04

Az idén több jelentős útfejlesztés is elindul, mintegy 3,6 milliárd forint értékben. Emellett a Győri Útkezelő Szervezet az úthálózat biztonságos üzemeltetésére és újabb nagyfejlesztések előkészítésére helyezi a hangsúlyt.

„A pályázati lehetőségek kihasználásával olyan útfejlesztések történnek az idén, mint a Reptéri út II. üteme (656 millió), a Kunszigeti út felújítása (407 millió), a Lajta u. – 821. csomópont átalakítása (216 millió), a Szigethy Attila út – Ipar út felújítása (742 millió). A Tatai út – 81. sz. csomópont felújítása 1,2 milliárd, a Zöld utca felújítása 276 millió forintos beruházás. TOP-os forrásból a kerékpárút-hálózat is bővül összesen 551 milliós értékben többek között a Reptéri úton és a Kunszigeti úton.sorolta Szeles Szabolcs.

Az alpolgármester kifejtette, a járványhelyzet miatt az idei egy speciális év, amely jelentősen érinti a költségvetést is, így a Győri Útkezelő Szervezetnek is szerényebbek a lehetőségei. A 3,2 milliárd forintos büdzséjükben a legnagyobb hangsúlyt a győri úthálózat biztonságos üzemeltetése kapja. A másik kiemelt szempont, hogy ha állami, vagy Európai Uniós (TOP plusz) pályázati forrás lehívására lehetőség nyílik, akkor a kész terveket mihamarabb meg lehessen valósítani. Emiatt az idei évben az előkészítő, tervezési munka kap hangsúlyt.

Szeles Szabolcs alpolgármester

Az önkormányzatnak 829 km hosszú az úthálózata, amelynek üzemeltetését az Útkezelő Szervezet végzi. Ebből a belterületi utak hossza 483 km, míg a kerékpárutaké 160 km, a járdáké pedig 600 km. Összesen 31 híd és aluljáró is az intézmény kezelésébe tartozik.

Prédl Antal az útkezelő szervezet vezetője

Prédl Antal az útkezelő szervezet vezetője elmondta, ezen utak fenntartására, javítására és a csapadékvíz elvezetés karbantartására az idén 1,3 milliárd forint jut. A jelzőlámpák, beléptető rendszerek működtetése, jelzőtáblák és burkolati jelek felújítása, zajvédőfalak karbantartása összesen 500 millió forintot jelent, míg a város közvilágításának működtetéséhez szükséges áramdíj szintén közel 500 millió forint. A közvilágítás és díszvilágítási eszközök üzemeltetésére 400 milliót terveznek fordítani.

Mintegy 200 millió forint értékben végeznek felújításokat többek között Sáráson, ahol a Csipkerózsa és Csillagfürt utcáknak a Szitásdomb és Kamilla utcák közötti szakaszát építik meg az év első felében, ahol az útépítés a közműcsere után kezdődik. Az Amadé utcában és a Vécsey utcában is járdafelújítás történik.

Az intézményvezető külön megemlítette a Bárka utca zajvédelmi kérdését. Mint mondta, sok éven át rengeteg panasz érkezett a zaj miatt, ezért tavaly elkészítették egy zajvédőfal tervét, amelyet szeptemberben bemutattak a lakóknak. A helyszíni pozitív visszajelzés után az online térben egyre többen tiltakoztak ellene. Megépítését ezért egyelőre felfüggesztették, viszont dr. Dézsi Csaba András polgármester segítségével egy fix traffipax elhelyezését kezdeményezték a belügyminiszternél, mert a sebességhatárok betartása a közlekedési zaj csökkentését is eredményezi.

Prédl Antal a már említett tervezési feladatokra is kitért, amelyek között szerepel a Pápai út melletti kerékpárút, a Koupio park parkolólemez építése, a 821-es számú főút – Kálvária út jelzőlámpás körforgalom.

Szintén tervezés alatt áll a jelzőlámpák korszerű irányításának fejlesztése, a lakóutcák csapadékvíz elvezető rendszereinek kiépítése Szabadhegyen és Kisbácsán. Emellett folyamatban van számos lakóutca-felújítás tervezése rangsor szerint, kisebb parkolóhely bővítések lakótelepeken, alternatív csapadékvíz gyűjtő és szikkasztó rendszer tervezése Szabadhegyen, a belvárosi parkolásirányítási rendszer kibővítése, valamint a belvárosi parkolóhelyek bővítésének tervezése több helyszínen.

Televíziós szerkesztő: Zombai-Kovács Ákos